Het model voor elke grote stad? Plannen Daimler en het OV een ‘aanval op de taxisector’ in Berlijn en Hamburg?

Het model voor elke grote stad? Plannen Daimler en het OV een ‘aanval op de taxisector’ in Berlijn en Hamburg?

Wordt dit ook in andere landen het model voor de stedelijke mobiliteit? Zijn Hamburg en Berlijn hierin de pioniers? Het zou een middenweg moeten zijn tussen taxi en bus, schrijft de Berliner Zeitung. Bestelwagens en limousines van Mercedes vervoeren passagiers door het oostelijke stadscentrum – zonder tijdschema en vaste lijnen, indien nodig. Maar wanneer de digitale oproepbus – Berlkönig genaamd – aan het rollen gaat, staat nog in de sterren geschreven. Tot dusverre hebben de Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) – het lokale OV-bedrijf – geen vergunning. Volgens informatie van de Berliner Zeitung is de lokale overheid bezorgd over de nieuwe ontwikkeling. Ook Detlev Freutel van het taxiverbond Berlin Brandenburg is sceptisch. “Het gaat om honderden auto’s die – net als Uber in New York en Londen – de wegen gaan verstoppen”, zegt hij. “En de meesten moeten met diesel rijden” – dat past gewoon niet in de tijd.”

“Steden controleren rijverboden, experts bekritiseren valsspelen op uitlaatemissies, autodealers klagen over verkoopproblemen: de dieselmotor heeft een imagoprobleem. Niettemin moeten de geplande gedeelde taxi’s op zijn minst in eerste instantie voornamelijk met diesel rijden.”

“We hebben het over moderne Euro 6-diesels”, zegt woordvoerder Markus Falkner van BVG. Mits de Vitos en de V-klasse tijdig geleverd worden. “Maar we plannen altijd met minimaal 25 procent elektrische voertuigen.” De B-klasse B250e moet in eerste instantie te hulp schieten. Later in het jaar zal de volledig elektrische eVito Tourer worden gelanceerd. Het aandeel in de vloot, die aanvankelijk uit 50 en uiteindelijk tot 300 auto’s bestaat, zou geleidelijk moeten toenemen. De nieuwe dienst vindt dieselauto’s ook logisch: “De bundeling van verkeer draagt ​​bij tot een vermindering van het autoverkeer en tot een verbetering van de luchtkwaliteit.”

“Natuurlijk kan ik het niet eens zijn met het feit dat diesel-voertuigen in eerste instantie in grote mate worden gebruikt”, zegt Gernot Lobenberg, hoofd van het Berlijnse Agentschap voor Elektrische Mobiliteit (eMO). “Het fundamentele probleem is dat er nog steeds geen elektrische bestelauto’s beschikbaar zijn”, zegt Lobenberg. “Maar er zou zo snel mogelijk een volledig elektrische vloot gebruikt moeten worden,” eist hij.

Andere providers doen het al. Clever Shuttle exploiteert 25 elektrische auto’s in Berlijn, vergelijkbaar met de planning voor BVG/Daimler in Ride Sharing op app-bestelling. Een computer coördineert de reiswensen en zorgt ervoor dat passagiers met dezelfde of vergelijkbare bestemmingen samen in een auto reizen. De klanten hebben de auto’s niet voor zichzelf. Delen of poolen wordt beschouwd als een toekomstige trend. Bundelen verlaagt de kosten en beschermt het milieu.

Elektrische aandrijving zit ook in de busjes van de VW-dochteronderneming Moia, die vanaf het einde van 2018 als digitale gedeelde taxi’s in Hamburg gaan rijden. Van de ongeveer 8.000 taxi’s in Berlijn rijden er slechts twee elektrisch. “Maar een derde van de taxi’s heeft hybride of gasaandrijving”, meldt Freutel. “Daar zijn we milieuvriendelijker dan de ‘Berlkönig’, zoals de digitale belbus genoemd zou gaan worden.”

Het overheidsbedrijf BVG en het bedrijf Via Van, waarin Mercedes-Benz is betrokken, hebben een “aanval op de taxi-industrie” gepland. De kostenberekening is onduidelijk, Freutel vreest “verborgen subsidies”. Als de Berlijnse overheid de belbusdienst zou goedkeuren, zou er een precedent ontstaan. “Dan vinden andere bedrijven van dit soort de deuren in Berlijn geopend” – zoals het Amerikaanse bedrijf Uber.

De BVG-aanvraag dateert van 14 november. Als toepassing wordt de oostelijke stad, tussen het Centraal Station en Ostkreuz en tussen de wijk Gesundbrunnen en Neukölln genoemd, en ook het district Weissensee en het gedeelte Michelangelostraße. Er zijn 621 bushaltes en ongeveer 4.400 “virtuele” stops in dit gebied. Eén kilometer zou één euro kosten. Daarnaast worden drie euro als basistarief genoemd en in piektijden twee euro toeslag.

De BVG verwijst naar de experimentclausule die uitzonderingen op de Duitse Wet Personenvervoer toestaat – normaal is het niet toegestaan plaatsen in taxi’s afzonderlijk te verhuren. “Het goedkeuringsproces is nog niet afgerond van onze kant”, zegt Matthias Tang, woordvoerder van de Berlijnse verkeersafdeling. “Start in het voorjaar van 2018 zou een snel resultaat zijn.”

Dat het zo lang duurt, is blijkbaar het geval omdat het plan bij de overheid als een ‘hoofdpijndossier’ geldt. Ze delen de angst dat meerdere en vergelijkbare ‘reisdiensten’ zich ook naar Berlijn zullen haasten. Bovendien mogen uitzonderingen op de wet alleen worden goedgekeurd als de ‘belangen van het openbaar vervoer’ niet worden bedreigd. De taxisector, die door de Duitse Wet Personenvervoer wordt beschermd, verwacht schade.

  • Plannen Daimler – vroeger de grote vriend van de Duitse taxisector – en het OV een aanslag op de taxibedrijfstak in Berlijn?

Een reactie plaatsen

css.php