Is Uber echt 120 miljard dollar waard? Ook Lyft en Airbnb in 2019 naar de beurs

Is Uber echt 120 miljard dollar waard? Ook Lyft en Airbnb in 2019 naar de beurs

Banken als Goldman Sachs en Morgan Stanley willen niets liever dan Uber naar de beurs te brengen, schrijft de Washington Post. Daarom plakken ze graag een fikse waardering op het bedrijf – flink hoger dan de bestaande. Volgens de banken is Uber momenteel 120 miljoen dollar waard. Als dat cijfer waarheid wordt, is het bedrijf meer waard dan General Motors, Ford en Fiat Chrysler samen. Uber mikt op een beursgang eind 2019, terwijl concurrent Lyft al in de lente naar de beurs wil. Reuters maakte bekend dat Lyft banken JPMorgan Chase & Co en Credit Suisse heeft geselecteerd om zijn beursgang te begeleiden.

Bij de laatste private kapitaalronde eind augustus, toen Toyota 500 miljoen dollar in Uber pompte voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, lag de waardering van Uber nog op 72 miljard dollar. Zojuist haalde het bedrijf nog 2 miljard dollar op door de verkoop van schuldpapier. 

De voorgestelde waardering door de zakenbanken moet het bedrijf helpen positioneren naar investeerders toe. Uber-CEO Dara Khosrowshahi gaf eerder al aan dat het bedrijf op koers ligt om volgend jaar naar de beurs te trekken. Dat zou tien jaar na de oprichting zijn.

Eerder dit jaar rekruteerde Uber nog Wall Street-veteraan Nelson Chai als CFO. Die stoel stond al sinds maart 2015 leeg. Het was een nieuw signaal dat de mobiliteitsgigant zich opmaakt voor een beursgang. Chai moet helpen de verliezen terug te dringen. In het tweede kwartaal boekte Uber op een omzet van 2,7 miljard dollar 891 miljoen dollar verlies.

Weinig (mogelijke) beursgangen doen zoveel stof opwaaien als die van Uber. Dat is tien jaar na de start, een decennium waarin Uber met een stormram in bijna 500 steden wereldwijd de traditionele taxisector heeft dooreengeschud. Chauffeurs, vakbonden en stadsbesturen werden in het harnas gejaagd, bezieler en ceo ­Travis ­Kalanick ging geen gevecht uit de weg. Tot hij vorig jaar zelf aan de kant werd geschoven na een reeks schandalen die de dubieuze bedrijfscultuur bij Uber aan het licht hadden gebracht.

Maar dat hobbelige parcours maakt Uber niet minder begeerd door beleggers.

De steeds langere files in en rond onze steden beschouwt Uber als rugwind. Het potentieel van de mobiliteitsmarkt is enorm. Alleen huisvesting neemt nog een grotere hap uit het gezinsbudget. Tegen 2030 zou de wereld jaarlijks 10.000 miljard dollar aan mobiliteit uitgeven. Dan is 120 miljard dollar peanuts, denkt Uber. Overgewaardeerd? Misschien. Maar Uber mikt hoog. De taxidienst is uitgegroeid tot een technologiegigant die heel de mobiliteitsmarkt wil veroveren. Een (zelfrijdende) taxi vragen, een wagen huren, (elektrische) deelfietsen of scooters gebruiken, of een bus- of tramticket kopen: het wordt allemaal mogelijk met de Uber-app.

  • Is mobiliteitsbedrijf Uber echt 120 miljard dollar waard?

Een reactie plaatsen

css.php