Jaarcijfers NS: meer winst, meer omzet, problemen met buitenlandse concessies

Jaarcijfers NS: meer winst, meer omzet, problemen met buitenlandse concessies

De NS heeft omzet en winst vorig jaar zien groeien, en wel fors. Die groei kwam met name uit het buitenland. In Groot-Brittannië werd een nieuwe concessie (West Midlands) in gebruik genomen die goed was voor een omzetstijging van meer dan een half miljard euro.

De totale opbrengsten van NS stegen vorig jaar met bijna 16 procent aan tot 5,9 miljard euro. Van de omzet kwam 2,8 miljard euro van over de grens, vooral de start van de Britse concessie West Midlands. De reizigersopbrengsten in Nederland stegen met ruim 5 procent.

De nettowinst kwam in 2018 uit op 116 miljoen euro, tegenover 47 miljoen euro een jaar eerder. Bij die winstgroei is rekening gehouden met de boete van 41 miljoen euro die NS in 2017 kreeg wegens onregelmatigheden bij de aanbesteding in Limburg. Het onderliggende resultaat steeg van 131 miljoen naar 205 miljoen euro.

Meer winst maken moet, aldus NS, de komende tijd meer prioriteit krijgen. NS wil de resultaten verder verbeteren, onder meer door het verlagen van de kosten bij stafdiensten. De afgelopen jaren was het verbeteren van het resultaat eigenlijk ondergeschikt aan het verbeteren van de operationele prestaties, zegt NS. Er komt geen grote reorganisatie, maar het is wel belangrijk dat de kosten niet uit de pas lopen met de ontwikkeling van de omzet.

Veel geld is de afgelopen jaren geïnvesteerd in het verbeteren van de operationele prestaties, vooral om de verwachte reizigersgroei voor de komende jaren op te vangen. NS investeerde vorig jaar 898 miljoen euro in de aanschaf en modernisering van treinen en in de ontwikkeling van stations als Assen, Rotterdam Alexander en Zaandam. Ook de komende jaren zijn forse investeringen nodig en de instroom van nieuw materieel zorgt waarschijnlijk voor hogere vaste kosten.

In 2018 realiseerde Abellio een omzet in het buitenland van € 2.824 miljoen (2017: € 1.989 miljoen), waarvan € 2.467 miljoen voor Abellio UK en € 357 miljoen voor Abellio Duitsland. Abellio UK realiseerde een bedrijfsresultaat van € 41,0 miljoen (2017*: € 45,4 miljoen) en een nettowinst van € 26,2 miljoen (2017*: € 29,3 miljoen).

In het Verenigd Koninkrijk is de reizigersgroei de afgelopen twee jaar flink afgenomen. Dit heeft ook de financiële druk op het Britse concessie-systeem verhoogd. Voor Abellio UK betekent dit onder andere dat het voor haar concessie Greater Anglia meer moet betalen aan het ministerie van Transport zonder dat hier meer reizigers en inkomsten tegenover staan. Deze ontwikkelingen en de aanstaande Brexit brengen onzekerheid met zich mee voor onze verwachte resultaatontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk. Een gezonde financiële huishouding voor onze activiteiten in het Verenigd Koninkrijk heeft onze volle aandacht.

Hoewel de lopende concessies in Duitsland een positief resultaat uit bedrijfsactiviteiten opleverden, behaalde Abellio Duitsland in 2018 een negatief bedrijfsresultaat van € 1,4 miljoen (2017 € 5,2 miljoen positief) en een nettoverlies van € 5,7 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door Mobilisatiekosten van € 7,0 miljoen voor de in december opgestarte concessies Rhein-Ruhr-Express (RRX) en de DieselnetzSachsen-Anhalt (DISA) en de nog op te starten concessies in 2019 en 2020.

Het jaarverslag van NS is te vinden op www.ns.nl/jaarverslag

  • Jaarcijfers NS: meer winst, meer omzet, problemen met buitenlandse concessies

Een reactie plaatsen

css.php