Jan de Wit Group en Transvision halen (duurzaam) treinvervangend busvervoer binnen

Jan de Wit Group en Transvision halen (duurzaam) treinvervangend busvervoer binnen

De komende acht jaar gaan de Jan de Wit Group (voor de westelijke helft van het land) en ritregisseur Transvision (bekend van ondermeer het Valysvervoer) in de oostelijke regio voor NS het treinvervangend busvervoer verzorgen. De Wit won beide percelen, maar Munckhof, dat de afgelopen periode het treinvervangend vervoer in de oostelijke helft van Nederland verzorgde, moest afhaken omdat de offerte te laat binnen was.

Dat bedrijf lijkt in eerste instantie de gedroomde partner voor Transvision, dat tot op heden weinig ervaring heeft in de bussector.

NS – dat sinds januari 2017 geheel op windstroom van Eneco rijdt – heeft met de beide bedrijven (en dus indirect met onderaannemers) afgesproken dat er duurzamer gewerkt gaat worden. De ingezette touringcars rijden vanaf januari 2019 op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten. Deze brandstof wordt beschouwd als klimaatneutraal zonder CO2-uitstoot. Ook legt de productie ervan geen beslag op natuurlijke bronnen of voedselproductie.

Zowel De Wit als Munckhof experimenteerden in zeven bussen van ondermeer VDL, Scania en Volvo met verschillende motoren al enkele maanden en 130.000 km lang met deze brandstof. Zowel in het verbruik als in de motorprestaties bleek er geen verschil, terwijl de rijkwaliteit hetzelfde bleef. “NS is de eerste opdrachtgever die een volledige klimaatneutrale busreis vraagt,” zegt Walter de Wit, directeur van de Jan de Wit Group. “We hebben daarop besloten bij de start van dit nieuwe contract, als eerste bedrijf in Nederland, al onze bussen met eigen tankinstallaties van HVO te voorzien en hiermee als Jan de Wit Group al onze opdrachtgevers 100% klimaatneutraal busvervoer te bieden.”

NS ziet het gebruik van HVO-brandstof als een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer. De busvervoerders en NS investeren tijdens het achtjarige contract samen in vervolgstappen op weg naar volledig uitstootvrij busvervoer, door pilots met bijvoorbeeld elektrische- of waterstofbussen. Zo gaat Transvision in de loop van het contract al met een aantal elektrische bussen rijden. “We hebben direct contact gezocht met een Nederlandse bussenfabrikant om op termijn volledig elektrische touringcars in te kunnen zetten,” stelde Transvision-directeur René van der Veer. Of onderaannemers daar – gezien de aanschafkosten van een dergelijke bus – even enthousiast over zijn, is nog maar de vraag. Jan de Wit en Transvision gaan de onderaannemende busbedrijven in ieder geval helpen om ook op HVO-brandstof te rijden, waardoor het nieuwe contract doorwerkt naar méér partijen. Wel is HVO iets duurder dan gewone diesel.

NS is een grote klant voor de touringcarmarkt. Door de aanbesteding wordt de sector gestimuleerd om ook aan duurzaamheid bij te dragen. NS zet vervangbussen in als treinen niet kunnen rijden. Zo zette NS in 2017 ruim 22.000 bussen in bij werkzaamheden en bijna 9.000 bussen bij storingen. In het nieuwe contract gaan beide bedrijven door het ontwikkelen van betere reisinformatie- en fleetmanagementsystemen reizigers nauwkeuriger informeren over de exacte vertrek- en aankomsttijd van hun bus bij werkzaamheden. Er wordt tevens gewerkt aan een beter inzicht in de drukte bij de bussen, zodat deze optimaal kunnen worden ingezet.

  • ‘NS zet bussen in’: Met ingang van 2019 worden dat klimaatneutrale bussen op afgewerkte vetten.

Een reactie plaatsen

css.php