Jos Nijhuis (Schiphol): ‘Trein is goed alternatief voor korte afstand’

Jos Nijhuis (Schiphol): ‘Trein is goed alternatief voor korte afstand’

Jos Nijhuis gaat deze lente na ruim negen jaar weg als president-directeur van Schiphol. In een vraaggesprek met Zakenreis blikt hij terug en kijkt vooruit.

Jos Nijhuis zal in februari nog de jaarcijfers presenteren en blijft naar eigen zeggen tot en met 31 maart aan. “Het tweede kwartaal ben ik nog beschikbaar om mijn opvolger in te werken.” Hij acht de tijd rijp om het stokje over te dragen, nu Schiphol voor een nieuwe fase staat. Het maximaal toegestane aantal van 500.000 vliegbewegingen is in zicht, terwijl de opening van dependance Lelystad Airport als gedeeltelijke oplossing voor de groei aanstaande is, per 1 april 2019. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is begonnen met het opnieuw intekenen van de vliegroutes boven Nederland. Volgens de organisatie zal dat vijf jaar in beslag nemen.

Kan Lelystad dan wel open op die datum? Nijhuis: “Ja, dat kan. Dat is een jaar later dan eerder gepland, maar ik maak niet langer een voorbehoud. Want herindeling van het Nederlandse luchtruim is geen voorwaarde. We beginnen bescheiden in Lelystad, met op jaarbasis 4000 bewegingen, doorgroeiend naar 10.000 en 25.000, en daarna – in de verre toekomst – naar 45.000. Je kunt zeggen dat het niet veel is, maar toch zeker de moeite waard en in lijn met de daarover gemaakte afspraken. Ik ben wel geneigd te zeggen dat Lelystad sneller zou moeten kunnen groeien om echt verlichting te bieden op Schiphol.”

Nijhuis wijst erop dat het luchtruim als zodanig onder verantwoordelijkheid van de LVNL valt. “Maar Schiphol moet intussen leven met de gevolgen en moet de verschillende beleidsterreinen met elkaar in overeenstemming zien te brengen. Zo hebben gemeenten rond Schiphol aangegeven nieuwe woningen te willen bouwen. De herindeling van het luchtruim kan dat proces verstoren, want je loopt de kans dat je woningen gaat bouwen waar straks vluchten overheen komen.”

Er gaan ook geluiden op om reizen per vlieg­tuig duurder te maken, bij wijze van milieumaatregel. BTW op kerosine en herinvoering van de vliegtaks worden al genoemd. Hoe staat Nijhuis hierin? “Laat ik dit zeggen: ik ben geen voorstander van belastingen en toeslagen. Het level playing field moet niet worden verstoord – daar zijn we op Schiphol wel beducht voor. En vliegen moet voor iedereen beschikbaar blijven.”

Maar de vertrekkende CEO toont ook ‘begrip’ voor de keerzijde van de luchtvaart. “De manier van het promoten van vliegtickets voor belachelijk lage prijzen vind ik niet verstandig. We moeten duurzaamheid en de beperking van CO2-uitstoot hoger op de agenda zetten. Veel airlines zijn daar ook mee bezig, met KLM en easyJet voorop. Als er goede alternatieven zijn voor vliegverbindingen onder de 500 kilometer moeten we daarop inzetten. Vliegen tussen Schiphol en Brussel is ridicuul. De trein is veel beter en bijvoorbeeld een goed alternatief voor de vliegverbinding tussen Amsterdam en Parijs. Daar komt de rechtstreekse trein naar Londen binnenkort bij.”

Lees verder:

http://zakenreis.nl/artikelen/jos-nijhuis-trein-is-goed-alternatief-voor-korte-afstand/

  • Nijhuis: “Als er goede alternatieven zijn voor vliegverbindingen onder de 500 kilometer moeten we daarop inzetten.”

Een reactie plaatsen

css.php