Kilometerheffing moet Belgische files wegwerken

Kilometerheffing moet Belgische files wegwerken

Een kilometerheffing voor personenwagens en stipter en sneller openbaar vervoer moeten de files op de Belgische snelwegen wegwerken. Dat staat in het ontwerp van mobiliteitsplan dat dit voorjaar aan de Vlaamse regering wordt voorgelegd.

Het plan, dat volgens De Morgen de krijtlijnen voor het mobiliteitsbeleid van de komende jaren vastlegt, probeert met een paar ingrijpende maatregelen te voorkomen dat de snelwegen helemaal dichtslibben. Een kilometerheffing voor personenwagens is in dat opzicht een must. Net als een efficiënt openbaar vervoer.

Om dat aantrekkelijker te maken moet de stiptheid drastisch omhoog en gaat de reistijd van deur tot deur met minstens een vijfde omlaag. Een centraal dataplatform voor heel Vlaanderen dat info geeft over onder meer verkeersdrukte, openbaar vervoer en vrije parkeerplaatsen moet ons helpen de juiste mobiliteitskeuzes te maken bij onze verplaatsingen.

Maar ook onze ruimtelijke ordening moet beter. Zo moet tegen 2030 meer dan 50 procent van de bevolking en meer dan 60 procent van de bedrijven op een goed bereikbare plaats gevestigd zijn. Duurzaamheid is nog zo’n aandachtspunt. Minstens 40 procent van de Vlamingen moet in de toekomst op een duurzame manier naar het werk. In Antwerpen en Gent zelfs 50 procent.

Milieuvriendelijke wagens moeten fiscaal bevoordeeld worden en ook het parkeerbeleid moet voorrang geven aan duurzame vervoersmodi. Om tot slot ook de veiligheid te verhogen moeten de verschillende soorten weggebruikers zo veel mogelijk van elkaar gescheiden worden. Waar dat niet lukt gaat de maximumsnelheid naar beneden.

  • Ook België denkt na over verdere vervoersbeprijzing.

1 Reactie

  1. George
    jan 15, 2018 @ 15:57:15

    Ik lees hoe langer hoe meer artikels waarbij talrijke oplossingen voorgesteld worden om ‘mobiliteit’ te verbeteren. Van (nog hogere) taksen mbt autogebruik, via deelrijden tot het aanmoedigen van het gebruik van openbaar vervoer. Ik pendel nu en dan met de trein, maar ervaar – tijdens de piekuren – overvolle treinstellen ..! Wat als nog meer mensen voor het openbaar vervoer gaan kiezen ? Ik betwijfel of de nodige capaciteit én infrastructuur voorhanden is !

    Reageren

Een reactie plaatsen

css.php