Klachten over leerlingenvervoer in Groningen en Drenthe

Klachten over leerlingenvervoer in Groningen en Drenthe

Het Dagblad van het Noorden meldt dat afgelopen week boze ouders massaal over het leerlingenvervoer in Groningen en Drenthe klaagden. De organisatie Publiek Vervoer beloofde alvast beterschap vanaf nu.

Kinderen die te laat of helemaal niet worden opgehaald. Kinderen voor wie de taxi voorrijdt op momenten dat het niet nodig is. Kinderen die lang in de taxi zitten omdat ze moeten wachten op andere kinderen. De klachten over het leerlingenvervoer in de eerste week na de zomervakantie zijn niet van de lucht. “Het is een totale puinhoop’’, zegt een moeder die niet met haar naam in de krant wil. Haar zoon maakt dit jaar voor het eerst gebruik van het leerlingenvervoer. Een andere ouder spreekt van een chaos en zegt dat er 29 wachtenden voor haar zijn als ze haar klacht wil doorgeven aan de vervoerder.

“We hebben honderden meldingen gehad’’, vertel directeur Jan Bos van Publiek Vervoer Groningen Drenthe, de organisatie die afgelopen maart is opgericht om Wmo-vervoer, kleinschalig openbaar vervoer en leerlingenvervoer in beide provincies te regelen “om het gemakkelijker en overzichtelijker te maken, wat fijn is voor de gebruikers en alle deelnemende gemeenten.”

Bos spreekt van “opstartproblemen over de hele linie”. “Elk jaar zijn er opstartproblemen omdat het om een vrij complexe planning gaat. De gegevens van de kinderen, hun adressen, de scholen en de tijden zijn cruciaal in de hele planning.’’ Volgens hem mogen de vervoerders de oude gegevens niet gebruiken omdat er nieuwe contracten met vervoerders zijn afgesloten. Ook rijden er nieuwe vervoerders in de zeven verschillende gebieden waarin Groningen en Drenthe zijn opgedeeld.

Het gaat in beide provincies samen om 5500 kinderen die om wat voor reden dan ook niet zelfstandig naar school kunnen en gebruik maken van het leerlingenvervoer, betaald door de gemeente waarin ze wonen. Regelde de gemeente tot vorig jaar zelf contracten met vervoerders, nu doet Publiek Vervoer dat. “We hebben alles samengevoegd om beter en efficiënter te werken en ons vervoer beter af te stemmen op het openbaar vervoer’’, zegt Bos, die toegeeft dat het een complexe organisatie is.

Hij zegt dat er afgelopen week druk is overlegd met alle vervoerders (Connexxion, Nuis, DVG) en dat alles vanaf nu gaat zoals het hoort. De vervoerders laten de communicatie over aan Publiek Vervoer, maar laten zich wel ontvallen dat de telefoon roodgloeiend staat.

  • De start van het nieuwe schooljaar verliep bij Publiek Vervoer in Groningen en Drenthe bepaald niet vlekkeloos.

Een reactie plaatsen

css.php