Krijgen we na de Noord/Zuidlijn ook de Oost/Westlijn?

Krijgen we na de Noord/Zuidlijn ook de Oost/Westlijn?

Als je het Amsterdamse metronetwerk opnieuw zou uitvinden, weet je één ding zeker: het zou een totaal andere vorm hebben dan het netwerk zoals we dat nu kennen. Wat je ziet zijn lijnen die veelal van boven naar beneden lopen, schrijft Marc Kruyswijk van Het Parool.

Her en der buigt het eens een stukje naar links, dan draait een andere were een eindje naar rechts. Een echt netwerk waarin punten door middel van vele lijnen met elkaar zijn verbonden, is het niet. Het ziet eruit als een los lijnenspel, dat elke eenheid lijkt te ontberen. Voor wie daar bevestiging voor nodig heeft: het zwaartepunt van het Amsterdamse metronetwerk, zo op papier, wordt gevormd door de driehoek Spaklerweg-Overamstel-Van der Madeweg. Tja.

IJs en weder dienende wordt vanaf komende zomer het abstracte kunstwerk dat het Amsterdamse metronetwerk is, uitgebreid met nóg een extra streep: de Noord/Zuidlijn. Ook die loopt weer, hoe kan het anders met zo’n naam, van boven naar beneden. Het moet de ruggengraat vormen van het stedelijke openbaar vervoer en met een beetje verbeeldingskracht is dat er ook wel in te zien. Maar toch, kijk eens wat langer en je ziet dat er iets ontbreekt in de plattegrond van het lijnennet: een streep van links naar rechts. Als er dan straks de Noord/Zuidlijn is, waarom hebben we dan eigenlijk geen Oost/Westlijn?

Kijk maar naar de ontwikkeling die Amsterdam doormaakt en de vraag wordt des te dringender. Ambitieuze woningbouwprojecten aan de oostelijke én westelijke vleugels van de stad moeten de uitgeputte huizenvoorraad op peil zien te brengen. Er zijn Haven-Stad, IJburg en Sluisbuurt. Er wordt naarstig verdergebouwd in Osdorp en in de omgeving van Lelylaan. Bij Amstelkwartier, de Houthaven en bij Oostpoort. Om over de economische ontwikkelingen (Schiphol!) nog maar niet te spreken.

De stad draait zich om, zegt Reinder Rustema, die afgelopen jaar een petitie voor de aanleg van een oost-westelijke verbinding startte. “Zo’n metrolijn is de ontbrekende schakel in het Amsterdamse openbaar vervoer. Als we die aanleggen, ontlasten we het hele netwerk.” Een klassieke Oost/Westlijn, van Zeeburgereiland naar Schiphol, is 19 kilometer lang en heeft 18 stations. De lijn kost dan ook 6,6 miljard euro. “Ga maar na: je kruist de Oostlijn, de Noord/Zuidlijn en kan aantakken op de Ringlijn. Je biedt daardoor Amsterdammers en bezoekers een veel gebruikersvriendelijker systeem om je gemakkelijk en snel door de stad te verplaatsen.”

Rustema staat niet alleen. Afgelopen jaar produceerde de gemeente al een uitvoerige studie naar allerhande uitbreidingen van het Amsterdamse metronetwerk. Twee varianten sprongen in dit verband vooral in het oog: een Oost/Westlijn tussen het Zeeburgereiland en Schiphol en het doortrekken van de Ringlijn van de Isolatorweg naar Amsterdam CS. Die eerste, een klassieke Oost/Westlijn, is het meest ambitieus. Meer dan 19 kilometer lang en met 18 stations. Idee is dat tussen Badhoevedorp tot en met station Hemsterhuisstraat én van het Surinameplein tot de Indische Buurt de sporen ondergronds zouden lopen.

Uit berekeningen zou blijken dat 56.000 inwoners kunnen worden toegevoegd in een straal van 800 meter rond de stations. Daarnaast kunnen de stationsomgevingen ook nog eens 70.000 arbeidsplaatsen extra faciliteren. Ambitieus, maar de investeringskosten zijn met 6,6 miljard euro dan ook navenant. Ter vergelijking: de Noord/Zuidlijn staat inmiddels op 3,2 miljard. Desalniettemin een goed idee om serieus te nemen, zegt Rustema.

“Ja natuurlijk: héél veel geld. Zo’n bedrag kan de stad zelf natuurlijk nooit opbrengen. Maar we praten over Amsterdam, er is een nationaal belang. Den Haag moet meebetalen, want de bereikbaarheid van de stad is ook belangrijk voor het land. Onze bestuurders moeten zo’n nieuwe metrolijn dan ook niet presenteren als een Amsterdamse aangelegenheid, maar veeleer als een essentieel onderdeel van een groter, landelijk netwerk.”

Lees verder: https://www.parool.nl/amsterdam/krijgen-we-na-de-noord-zuidlijn-ook-de-oost-westlijn~a4573155/?utm_source=link&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=a555c8893bbaa1373a5bc016296603328dca9bd5

  • Tóch een Oost-West metrolijn voor Amsterdam?

Een reactie plaatsen

css.php