Laait de taxioorlog weer eens op? Uber is de gebeten hond.

Laait de taxioorlog weer eens op? Uber is de gebeten hond.

De taxisector pleit al enige tijd voor een rem op het aantal taxi’s in de stad – nu zo’n 6.000 (1.000 meer dan anderhalf jaar geleden). De woede over de continue toename van taxi’s en taxichauffeurs – met name waar het gaat om auto’s die worden ingezet voor Uber-werk en de relatief lakse houding van de overheid ten opzichte van dit platform – vertaalt zich momenteel in dreigementen naar Uber. Vooral omdat – ondanks de groei van de economie – de markt niet meebeweegt in opwaartse richting. Veel taxichauffeurs maken ook langere dagen – soms tot 16 uur, aldus de politie – om de eindjes aan elkaar te knopen.

Een groep taxichauffeurs riep op berichtensite Telegramm op om op 20 maart om 16.00 uur het hoofdkantoor van Uber te bestormen. “Alles en iedereen is welkom. Neem je bakstenen, vuurwerk en molotovs mee.” Ingewijden geloven dat er onder taxichauffeurs een harde kern zit die in staat is tot het uitvoeren van dit soort dreigementen. Het Parool citeert een taxichauffeur die uitlegt dat een aantal taxichauffeurs hiertoe is staat is uit pure onvrede. Vooral omdat ‘de straat’ waarneemt dat Uber-chauffeurs geen strobreed in de weg wordt gelegd en ze ook nauwelijks worden gecontroleerd. Anderen vermoeden dan weer dat het gaat om ex-Uberchauffeurs die met slechte beoordelingen van het platform zijn verwijderd. De politie doet inmiddels onderzoek naar de dreigementen en mogelijke strafbare feiten.

Bij Uber is de oproep ook bekend: “Wij zijn op deze oproep gewezen en staan in nauw contact met de politie in Amsterdam,” laat het bedrijf weten.

Reguliere taxichauffeurs stellen dat ze streng worden gecontroleerd, terwijl Uberchauffeurs ongemoeid worden gelaten

Ook wordt er geklaagd over een ongelijk speelveld. Reguliere chauffeurs stellen dat ze streng worden gecontroleerd, terwijl Uberchauffeurs ongemoeid worden gelaten.

Het aantal taxi’s beperken, zoals veel taxichauffeurs eisen, is een zaak van de landelijke overheid, Amsterdam is hierover al langer in overleg met het ministerie van Infrastructuur.

Maar de ‘oude’ situatie, met een streng gereguleerde en gesloten markt, leidde in de jaren ’90 tot hoge ritprijzen en een slechte service. De opkomst van nieuwe aanbieders, zoals destijds TaxiDirekt, leidde tot de bekende taxioorlog.

  • Laait de taxioorlog weer eens op in Amsterdam? Uber is de gebeten hond.

Een reactie plaatsen

css.php