Lely-/Zuiderzeelijn ondanks Fries-Gronings-Drentse lobby (definitief?) afgevoerd

Lely-/Zuiderzeelijn ondanks Fries-Gronings-Drentse lobby (definitief?) afgevoerd

De Lely-/Zuiderzeelijn, een spoorverbinding tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen is volgens staatssecretaris Van Veldhoven een gepasseerd station. Hoewel meerdere fracties afgelopen donderdag tijdens een debat over de toekomst van het openbaar vervoer in de Tweede Kamer een lans braken voor snellere en betere verbindingen tussen Noord-Nederland en de Randstad, vindt de staatssecretaris de kosten daarvan veel te hoog in vergelijking tot de baten van zo’n snellere verbinding. Ze haalde onderzoek uit het verleden aan om haar besluit te staven.

Eind vorige eeuw is er uitvoerig onderzoek gedaan naar de aanleg van de Zuiderzeelijn. Het plan werd toen – “vanwege gebrek aan meerwaarde” – afgeblazen. Na deze beslissing kregen de noordelijke provincies zo’n 2 miljard aan ‘Zuiderzeelijngelden’ als compensatie.

De Fries-Gronings-Drentse spoorlobby is nooit helemaal weg geweest, maar voor de provinciale verkiezingen kwam hij weer helemaal op stoom, enigszins geholpen door ProRail’s inspirerende nachtelijke hogesnelheids-testrit (160 km/u op de Hanzelijn) van Groningen naar Den Haag waarbij – mede dankzij het overslaan van een aantal stations – een kwartier werd ‘bespaard’ op de rit.

Het ‘njet’ van de staatssecretaris heeft te maken met toenemende files en de wens naar meer treinverbindingen in de rest van het land. Er is simpelweg te weinig geld beschikbaar om alle OV-wensen te kunnen uitvoeren. Ondanks alle noordelijke lobby’s, wil Van Veldhoven niet nogmaals de discussie omtrent de Lely-/Zuiderzeelijn voeren.

  • Ondanks alle noordelijke lobby’s, wil Van Veldhoven niet nogmaals de discussie omtrent de Lely-/Zuiderzeelijn voeren.

Een reactie plaatsen

css.php