Li Shufu is de nieuwe automagnaat van Europa

Li Shufu is de nieuwe automagnaat van Europa

Voor een bedrag van €7,3 mrd werd hij de grootste aandeelhouder van Daimler, schrijft het FD: Li Shufu, oprichter en topman van de Chinese autoproducent Geely bouwt zijn imperium verder uit en bezit nu 9,7% van de aandelen in ’s werelds oudste automaker.

Li fabriceert nog koelkasten als hij ruim twintig jaar geleden de automobielindustrie instapt. Hoon valt hem ten deel: hoe denkt hij in vredesnaam de strijd te kunnen winnen van de Chinese autofabrikanten die worden gesteund door de staat? Hij begint door een kleine fabrikant over te nemen: ‘Ik wil een goede auto maken voor het gewone volk’, stelt hij zelfverzekerd in 1997. ‘Geely zal de hele wereld overgaan’.

Een intensieve strijd met de staatsgesteunde automakers volgt. In de top-10 van China’s grootste auto-ondernemingen is Li het enige private bedrijf. Li komt er snel achter dat de strijd in het buitenland nog zwaarder is. Hij realiseert zich dat hij het gevecht met de grotere autobouwers in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten niet op eigen kracht zal winnen. De overname van Volvo in 2010 is dan ook een kans in de buitencategorie. De Zweedse automaker, weggeplukt bij Ford, vormt de springplank die Li vooral ook binnen de grenzen van de Volksrepubliek veel aanzien geeft. Dat wordt onderschreven door het bezoek van president Xi Jinping in 2014 aan de Volvo-fabriek in het Belgische Gent, waar de investeringen van Geely duizenden nieuwe banen hebben gecreëerd. In datzelfde jaar krijgt de autotak van Geely in Hongkong een beursnotering.

Geely doet nu precies datgene wat Anbang, Wanda en HNA Groep niet meer mogen van Peking. Het maakt duidelijk dat overnames voor Peking niet passé zijn, mits die acquisities binnen de bedrijfsstrategie passen en bedrijven de financiering kunnen dragen. Als overnames of deelnames bijdragen aan het streven van ‘Made in China 2025’ staat de poort zelfs wagenwijd open. De ontwikkeling van elektrische auto’s wordt gezien als sleutelsector, iets waar Geely met Volvo reeds mee bezig is. Vanaf 2019 worden door de Zweedse dochteronderneming alleen nog maar hybride en elektrische wagens geproduceerd.

Maar bovenal profiteert Geely van het feit dat het geen directe staatsonderneming is. Juist dat spreekt, in een periode waarin de intenties van Chinese investeerders niet zelden met argusogen worden bekeken, in het voordeel van het bedrijf. Hoewel geen enkele Chinese onderneming van het formaat Geely in de Chinese context volledig onafhankelijk kan opereren, lijkt juist de eigendomsstructuur van het bedrijf een belangrijke reden voor Peking niet voor dergelijke deals te gaan liggen. Geen van de Chinese automakers is zo goed uitgerust de stap buiten China te zetten, als Geely, lijken beleidsmakers te denken.

Met de investering in Daimler vergroot Li, die zich graag de Henry Ford van China laat noemen, zijn aanwezigheid buiten China. Na Volvo kocht hij met Geely afgelopen jaar ook een meerderheidsbelang in Lotus, een Britse producent van sportwagens. Verder nam het een groot belang in de Maleisische autobouwer Proton.

Lees verder:

https://fd.nl/ondernemen/1244153/li-shufu-is-de-nieuwe-automagnaat-van-europa

• Li Shufu: Europa’s nieuwe automagnaat, na zijn ruim 9% deelname in Daimler.

Een reactie plaatsen

css.php