Londense burgemeester Sadiq Khan volgt Amsterdams voorbeeld en verbiedt reclame voor junkfood in metro en bussen

Londense burgemeester Sadiq Khan volgt Amsterdams voorbeeld en verbiedt reclame voor junkfood in metro en bussen

Junkfood-advertenties moeten worden verbannen uit het Londense metro- en busnetwerk aldus Sadiq Khan, burgemeester van de stad, in een poging een epidemie van obesitas bij kinderen in te dammen.

Hij liet zich daarbij inspireren door het Amsterdamse voorbeeld.

Advertenties die voedingsmiddelen en dranken promoten die rijk zijn aan zout, vet en suiker, worden niet langer geaccepteerd in de metro, op en in bussen en in bovengrondse treinen die deel uitmaken van het Transport for London (TfL)-netwerk. En ook niet op en in stations. Het verbod is momenteel nog in de consultatiefase.

Hoewel advertenties voor Coca-Cola met suiker onder deze plannen

niet langer zouden worden geaccepteerd, zouden advertenties van Diet Coke nog steeds kunnen. McDonald’s kan niet een ​​Big Mac en frites adverteren, maar kan zijn salades promoten.

Khan’s aankondiging werd verwelkomd door obesitas-actievoerders die er bij de regering van Theresa May op aandringen om haar strategie voor zwaarlijvigheid van kinderen te versterken. Het nationale plan bevatte maatregelen om reclame voor ongewenste reclame voor kinderen online en tijdens tv-programma’s voor gezinnen, zoals The X Factor, te beperken.

Kinderobesitas in Londen, zei de burgemeester, “is een tikkende tijdbom”. Bijna 40% van de 10- en 11-jarigen in Londen is zwaarlijvig – een van de hoogste percentages in Europa. Khan daagde de regering uit om meer te doen om de obesitas-epidemie te stoppen. “Als we geen flinke maatregelen nemen voor onze jongeren, doen we het niet goed en zetten we onze toch al onder druk staande gezondheidszorg de komende jaren verder onder druk”, zei hij.

Khan is een van de vele burgemeesters die actie ondernemen in hun steden. Amsterdam, zoals The Guardian vorig jaar onthulde, is erin geslaagd om het overgewicht van kinderen met 12% te verminderen sinds 2012 door middel van een uitgebreide strategie gericht op de armste gezinnen. Dit jaar heeft Amsterdam al zijn eigen reclameverbod ingevoerd. Herfst vorig jaar werd het aangekondigd.

Ook Michael Bloomberg, de voormalige burgemeester van New York, steunt een gezond stedenpartnerschap via zijn eigen filantropische stichting, die burgemeesters aanmoedigt om actie te ondernemen tegen tabaks- en suikerconsumptie. Londen is een van de partners.

Reclame is een uiterst belangrijke inkomstenbron voor Transport for London. Wat eten en drinken betreft droeg deze reclame in 2016/17 ongeveer £ 20 miljoen (ruim 22 miljoen euro) aan inkomsten bij aan TfL – ongeveer tweederde daarvan voor eten en drinken met veel vet, zout en suiker. Maar Londen zal waarschijnlijk niet op de lange termijn financieel verliezen. Een groot deel van de advertenties komt van grote bedrijven die kunnen worden overgehaald hun geld te besteden aan advertenties voor gezondere producten, zoals water- of fruitopties.

In de Amsterdamse metrostations mag in 2018 geen reclame voor ongezond voedsel meer gemaakt worden als die is gericht op kinderen. Hiermee gaat de gemeente rekening houden in de aanbesteding. Het nieuwe reclamecontract gaat over alle 58 Amsterdamse metrostations, inclusief de stations van de Noord/Zuidlijn. Het betreft in totaal 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden. Het is een zeldzame kans om iets aan het reclamebeleid in de metro te veranderen: de aanbesteding voor reclame in de metrostations vindt slechts eens in de 15 jaar plaats.

Het is nog niet geheel duidelijk hoe er onderscheid gemaakt gaat worden tussen ongezonde voedselreclame die specifiek gericht is op kinderen, en reclame die op volwassenen of iedereen gericht is. Er komt in elk geval geen algemeen verbod op reclame voor ongezond voedsel, aldus een gemeentewoordvoerder.

  • Londen volgt het Amsterdamse voorbeeld op: geen op kinderen gerichte reclame voor ongezond voedsel in de metro.

Een reactie plaatsen

css.php