Londense taxichauffeurs dagen Uber voor de rechter voor verlies van inkomsten: € 560 miljoen.

Londense taxichauffeurs dagen Uber voor de rechter voor verlies van inkomsten: € 560 miljoen.

Uber wordt geconfronteerd met een rechtszaak van £ 500 miljoen, of $ 650 miljoen (€ 560 miljoen) van Londense taxichauffeurs. Londense taxibedrijven claimen dat de lancering van Uber in de Britse hoofdstad direct leidde tot een verlies aan inkomsten voor chauffeurs. Het bekende advocatenkantoor Mishcon de Reya voert de zaak in het Hooggerechtshof namens de ‘black cab’-chauffeurs.

Dertien vakbonden en vertegenwoordigers van Londense taxichauffeurs werken samen om actie van het Hooggerechtshof tegen Uber te voeren. Het betekent – een jaar voordat Uber naar de beurs wil – wéér een flinke hoofdpijn in Londen voor CEO Dara Khosrowshahi. Dit nadat Uber maar ternauwernood zijn exploitatievergunning in de Britse hoofdstad behield – zij het maar voor 15 maanden.

Organisaties zoals de Licensed Taxi Drivers’ Association (LTDA), die alleen al 11.000 leden telt, beweren dat Uber “onwettig” heeft geopereerd sinds de lancering in Londen in 2012 en de intentie had om “de officiële taxibedrijven schade te berokkenen.”

Eenvoudig gezegd, de rechtszaak is bedoeld om aan te tonen dat de komst van Uber heeft geleid tot een verlies aan inkomsten voor de Londense taxichauffeurs in Londen. Hoe meer chauffeurs meedoen aan de actie, hoe groter het inkomstenverlies.

De London Cabbie Group Action, dat de rechtszaak coördineert, heeft samen met economen geschat dat het in de afgelopen vijf jaar tot € 560 miljoen aan inkomsten verloren heeft.

Het advocatenkantoor Mishcon de Reya, dat veel ervaring heeft met class-action rechtszaken of groepsacties zoals ze in het Verenigd Koninkrijk bekend zijn, zal de claim indienen namens de London Cabbie Group Action. Harbour Litigation Funding financiert het geschil.

Uber weigerde commentaar te geven. Het zegt ​​dat het bedrijf niet duidelijk is wat de basis voor een juridische actie zou moeten zijn.

Uber heeft 40.000 chauffeurs in Londen. Het heeft vergunningverlener TfL beloofd meer transparant te zijn en een betere opleiding voor chauffeurs te bieden als onderdeel van het behoud van de licentie in juni.

“We erkennen dat er een gelijk speelveld moet zijn tussen minicabs en taxi’s in de straten van Londen, maar we zijn van mening dat Uber onrechtmatig heeft gefunctioneerd, wat heeft geleid tot een verlies aan inkomsten voor vele taxichauffeurs,” zei Steve McNamara, de algemene secretaris van de Licensed Taxi Drivers’ Association.

  • Londense taxichauffeurs hebben een lange traditie van antipathie jegens hun – in hun ogen – ‘ongeschoolde’ Uber-rivalen.

Een reactie plaatsen

css.php