Lyft beursgang faalt, en dat is maar goed ook

Lyft beursgang faalt, en dat is maar goed ook

Analist en strateeg Corné van Zeijl had in het FD z’n bedenkingen tegen de beursgang van Uber-concurrent Lyft: “De beursintroductie van taxi-app Lyft vrijdag had de prelude moeten zijn van een lange reeks met high profile tech IPO’s in 2019. De dramatische koersdaling van Lyft, zo’n 18% ten opzichte van de openingskoers, geeft duidelijk aan dat deze introductie op een mislukking is uitgedraaid. Dat betekent ook een enorme domper voor de beurskandidaten die al enige tijd staan te wachten in de coulissen, zoals Uber, Airbnb, Instacard, Slack en Pinterest.”

Nu was het IPO-sentiment ook overmatig enthousiast. Groen en rijp meldde zich voor een beursnotering. Veel mooie verhalen, veel verliezen en veel hoop dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar liefst 83% van de Amerikaanse bedrijven die een beursnotering aanvragen maakt verlies. Een percentage dat we alleen nog bij de dotcombubbel (1999-2000) hebben gezien. Dat is een veeg teken.”

“Zo’n golf aan beursgangen komt vaak op een piek in de markt. Logisch, de huidige aandeelhouders willen het liefst tegen de hoogst mogelijk prijs verkopen. Maar als koper moet je dan juist niet willen kopen. In de afgelopen twintig jaar waren er slechts zes jaren dat de beursintroducties het beter deden dan de gewone aandelenindex.”

“Toch zat die Lyft-mislukking er wel een beetje aan te komen. Het emissieboek van het bedrijf was pas twee dagen voor de eerste beursnotering vol. Dat is meestal een slecht signaal. Ondanks de beperkte interesse is zowel de prijs als de hoeveelheid aangeboden aandelen vlak voor de emissie vergroot. Diverse analisten klaagden over de wel erg summiere cijfermatige onderbouwing. Ook dat is een rood signaal. Dat de bekende belegger Carl Icahn zijn belang van 2,7% vlak voor de beursgang verkocht, gaf eveneens te denken.”

“Bij het businessmodel van Lyft zijn bovendien vragen te stellen. Immers, als een bedrijf ondanks de enorme omzetgroei (+94% op jaarbasis) de brutowinstmarges niet substantieel kan verbeteren (nu -40%), is het maar de vraag of men ooit wel winstgevend zal worden. Afgelopen jaar bedroeg het verlies $911 miljoen (maar liefst $43 per aandeel).”

Lees verder:

https://fd.nl/beurs/1295951/lyft-faalt-en-dat-is-maar-goed-ook?utm_medium=social&utm_source=app&utm_campaign=SHR_ARTT_20190405&utm_content=beursradar

  • Lyft beursgang faalt en dat is maar goed ook.

Een reactie plaatsen

css.php