Lyft weet Uber maar niet in te halen

Lyft weet Uber maar niet in te halen

De voor de beursgang aan de SEC verstrekte cijfergegevens van Uber en Lyft bieden interessante gegevens voor analisten. Lyft is weliswaar in de achtervolging, maar kijkt tegen een flinke achterstand op Uber aan. Lyft lijkt alleen iets eerder naar de beurs te gaan. Het FD spitte de gegevens uit.

Taxidienst Lyft mikt op een beursgang in april, Uber volgt vrijwel zeker enkele weken later. Lyft is oorspronkelijk opgezet als deeldienst, maar trad na paar jaar in voetsporen Uber. Beide bedrijven steken veel geld in de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Lyft en Uber hebben nu nog een duopolie in VS, maar Google en Amazon zouden ook op hun markt loeren.

Buiten de Verenigde Staten is Lyft onbekend. Het bedrijf startte in 2012, drie jaar later dan de grote rivaal Uber. Nog steeds proberen oprichters Logan Green (35) en John Zimmer (34) hun achterstand op de concurrent in te lopen. Vergeefs, als we naar de cijfers kijken. Het opvallendst is dat Lyft alleen in de Verenigde Staten actief is, waar Uber in 64 landen aanwezig is. Sinds een jaar steekt Lyft in Canada zijn kleine teen in het water, maar meer ook niet. Toch moet Uber Lyft nu voor één keer voor laten gaan: het heeft er tenminste alle schijn van dat Lyft begin april — enkele weken eerder dan Uber — naar de beurs gaat. Het krijgt een notering aan de Nasdaq. 

Ceo Logan Green startte zijn eerste bedrijfje Zimride met het ideële doel mensen met elkaar mee te laten rijden op lange afstanden. Georganiseerd liften dus eigenlijk, of carpooling. Green deed zijn idee op toen hij studeerde in Zimbabwe, waar betaald liften gewoon is aangezien lang niet iedereen een auto heeft. Hoewel dat in Californië heel anders is, nam Green het idee niettemin mee naar huis. Na vijf jaar moedig sleutelen aan Zimride besloot hij het om te vormen in een kopie van Uber, onder de naam Lyft. Het werd een taxibedrijf, voornamelijk actief binnen steden en dus voor korte ritten, die doorgaans niet gedeeld worden.

John Zimmer was van oorsprong vastgoed­analist bij Lehman Brothers, waar hij drie maanden voor het roemruchte bankroet in 2008 vertrok. Een jaar eerder had hij in New York bezoek gehad van Green, die hij via via op Facebook had leren kennen. Hij besloot toen met Green in Zimride the stappen. De eerste ritten werden in 2007 geboekt op de alma mater van Zimmer, Cornell University. Niet veel later startte Green, weer terug in Californië, de tweede operatie, op de universiteit van Santa Barbara. Zimmer is nu president van Lyft. Hij is het gezicht van het bedrijf, veel meer dan de introverte Green. Hij baarde in 2016 opzien door te zeggen dat binnen vijf jaar de meeste ritten van Lyft met zelfrijdende auto’s zouden worden uitgevoerd. Dat lijkt inmiddels veel te optimistisch. Een jaar later voorspelde zei hij dat Lyft eind 2018 een marktaandeel van 50% zou hebben in de VS. Voorspellen is nog niet zijn sterkste kant gebleken.

Green en Zimmer kunnen het naar verluidt prima met elkaar vinden. Ze rijden samen naar het werk, zitten in aangrenzende kantoren en maken elkaars zinnen af. Amy Fox, een van de eerste medewerkers van Lyft, sprak vorig jaar op CNN van een ‘100% bromance’. Het is dus niet zo gek dat analisten lang dachten dat de aardige mannen van Lyft het niet in zich hadden om het grote, ruwe Uber aan te pakken. Inmiddels is het marktaandeel van Lyft in de VS niettemin langzaam geklommen naar bijna 30%. De laatste weken woedt er een prijzenoorlog waarmee de twee nog even voor hun beursgang hun imago pogen op te poetsen. Lyft zegt nu zelfs op 34% marktaandeel te staan.

Nu is het de vraag of het verstandig is om een klein beetje marktaandeel the winnen als dat de forse verliezen alleen nog maar verder opblaast. Vorig jaar verdubbelde de omzet van het bedrijf, maar dat leidde niet tot een kleiner verlies. Sterker nog, vooral door verzekeringskosten steeg het verlies met bijna een derde tot ruim $900 mln. De geschatte waarde van Lyft is niettemin op basis van de verwachte omzetgroei $25 mrd tot $30 mrd. Dat komt neer op 20% tot 25% van de geschatte waarde van het — eveneens zeer verlieslijdende — Uber.

Het nodige geld gaat bij beide bedrijven naar de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Zo heeft Lyft in 2018 er $300 mln in gestoken. Het heeft twee Amerikaanse grootmachten aan zich gebonden: Ford en General Motors. Lyft zou ook banden hebben met Waymo — zusterbedrijf van Google en een koploper in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Of er ook daadwerkelijk een link is tussen de twee, wordt in het vage gehouden. Ook Uber heeft zijn vrienden: het Japanse Toyota en Volvo, dat in Chinese handen is.

Veel beleggingsanalisten zetten vraagtekens achter deze investeringen. Ze zien er weinig toegevoegde waarde in. Over enkele jaren zouden de systemen zo ‘van de plank’ te koop zijn bij enkele bedrijven die dat helemaal hebben uitontwikkeld. Een doel voor Lyft en Uber blijft dat consumenten veel ritten gaan delen. Dat is ook het verhaal dat zij vertellen aan overheden, die zich steeds kritischer opstellen tegen de bedrijven. Door de deeltaxidiensten hoeven de mensen zelf geen auto te kopen. Daardoor staan de wegen minder vol en is het beter voor het milieu. De cijfers die daarover naar buiten komen laten daarover geen duidelijk beeld zien. Ritten worden zeker gedeeld maar of mensen echt ervan afzien om een auto aan te schaffen, is de vraag. Er zijn indicaties dat dat in de grootste steden het geval is, maar degelijk onderzoek ontbreekt.

Wat wel wordt gedeeld, zijn de chauffeurs. In San Francisco rijdt naar schatting zo’n driekwart van de chauffeurs voor zowel Lyft als Uber. Desgevraagd zeggen ze altijd dat het hen niet veel uitmaakt voor wie ze rijden: op sommige punten zijn ze iets beter af bij Lyft en op andere punten bij Uber. Zo’n twee jaar geleden heeft Uber, onder druk van de concurrent Lyft, wel op de app de mogelijkheid ingevoerd de chauffeur een fooi the kunnen geven. Dat heeft zeker geholpen om de tevredenheid van de Uber- chauffeurs te verhogen, maar die ligt nog altijd lager dan bij Lyft. Tijdens alle stampij rond Uber in vooral de eerste helft van 2017 stapten wel veel mensen over naar Lyft, omdat ze niet geassocieerd wilden worden met het machismo en seksisme van Uber.

De twee bedrijven hebben in de afgelopen tien jaar al tal van concurrerende initiatieven in de VS in het zand laten happen. Zo lijkt — zoals wel vaker in techsectoren — een duopolie over te blijven. Maar volgens sommige analisten kan de Amerikaanse markt nog op zijn kop worden gezet, zeker omdat de omzet de komende tien jaar nog naar $150 mrd kan groeien, een vervijfvoudiging.

Google wordt als mogelijke kaper genoemd, omdat het met zijn ‘Maps’ over een sleuteltechnologie beschikt. Het hoeft er maar een ‘bestel- en betaalapp’ aan te koppelen en het zou zelfs het grote Uber — met hulp van Waymo — van de kaart kunnen vegen. Niet onbelangrijk in deze: een van de drie venture-capitalbedrijven van Google’s moeder Alphabet — Capital G — heefteen belang van ruim 5% in Lyft. Alphabet zelf zit direct, en via Google Ventures, in stepverhuurder Lime. En daar heeft Lyft trouwens ook were een belang in. En er is nog een andere bedreiging: het gretige Amazon ontwikkelt zich steeds meer ook als een transportbedrijf. Nu nog van pakketten, maar waarom straks niet van personen? Geloof het of niet: Amazon-ceo Jeff Bezos heeft een belang in Uber. Overigens net als Google Ventures. De twee grootmachten zitten dus op het vinkentouw.

Lees verder – ook voor de cijfers: https://fd.nl/achtergrond/1292302/lyft-weet-uber-maar-niet-in-te-halen?utm_medium=social&utm_source=app&utm_campaign=SHR_ARTT_20190311&utm_content=achtergrond

  • Nog steeds proberen Lyft-oprichters Logan Green (35) en John Zimmer (34) hun achterstand op concurrent Uber in te lopen.

Een reactie plaatsen

css.php