“Machocultuur is bij Uber Nederland geen issue”

“Machocultuur is bij Uber Nederland geen issue”

De machocultuur die het digitale taxiplatform Uber al maanden parten speelt en waardoor topman Travis Kalanick moest vertrekken, speelt niet bij Uber Nederland. Dat zegt Thijs Emondts, de nieuwe baas van Uber Nederland in een gesprek met het FD.

“Het is best vervelend als je die verhalen hoort,” zegt hij maandag op zijn eerste werkdag in zijn nieuwe functie op het hoofdkantoor in Amsterdam. “Maar we hebben in Nederland een relatief klein team. Bovendien is de verdeling man-vrouw 50-50. Dus ik zie hier geen machocultuur.’ De kersverse Uber-ceo Dara Khosrowshahi, die dinsdag in San Francisco van start ging, heeft de cultuur bij Uber de hoogste prioriteit gegeven. Na een periode van ruzies, conflicten en seksuele intimidatie op de werkvloer moet er weer rust komen. Maar in Nederland is die onrust er, voor zover bij Emondts bekend, nooit geweest. Volgens Emondts zijn de problemen bij Uber ontstaan doordat het concern sneller is gegroeid ‘dan de cultuur kon bijbenen’. “Toen ik hier drie jaar geleden begon als operational manager in Rotterdam waren we wereldwijd met 2000 man, nu zijn dat er 15.000.” Bedrijfsbreed zijn er volgens Emondts wel veel onderzoeken naar de cultuur opgezet, er zijn open spreekuren en elke week is er een update vanuit personeelszaken in San Francisco. Zelf probeert hij een open en toegankelijke cultuur in zijn team te creëren. “Als er iets is, dan moet iemand altijd bij mij terecht kunnen,” zegt hij.

Maar de prioriteit van Emondts ligt bij een ‘gezonde’ groei in Nederland. Daarop wordt hij afgerekend. Hoeveel die groei moet zijn, kan hij niet zeggen. “Gezond betekent vooral dat de groei niet ten koste gaat van alles, die mag niet te veel geld kosten.” De grootste beperking in de groei is volgens Emondts het aanbod van auto’s met chauffeur. Elke week melden duizend potentiële chauffeurs zich bij het concern in Nederland, maar het duurt al snel drie maanden voordat zij de juiste vergunningen hebben om de weg op te gaan. Tegelijkertijd neemt de vraag toe, meent hij. Vooral omdat de taxirit ook anders wordt gebruikt. Zo bestelt al zo’n 25% een Uber om zich van of naar de trein te laten brengen.

Lees meer (inloggen verplicht):

https://fd.nl/economie-politiek/1216876/machocultuur-is-bij-uber-nederland-geen-issue

• Geen ‘machocultuur’ bij Uber Nederland.

 

Een reactie plaatsen

css.php