Mannelijke Uber-chauffeur verdient meer dan vrouw

Mannelijke Uber-chauffeur verdient meer dan vrouw

Uber staat niet bekend als het meest vrouwvriendelijke bedrijf, schrijft De Standaard. Een voormalige werkneemster legde in een blogpost de seksistische bedrijfscultuur bloot. Het was een van de aanleidingen voor het ontslag van topman Travis Kalanick.

Uber had dan ook gehoopt om, in een studie naar de inkomsten van zijn chauffeurs, geen genderverschil te vinden, of zelfs een verschil in het voordeel van vrouwen. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Per gewerkt uur verdient een mannelijke chauffeur 7 procent meer dan zijn vrouwelijke collega.

De studie werd uitgevoerd door twee Uber-economen, een professor van de Universiteit van Chicago die ook voor Uber werkt, en twee academici van de universiteit van Stanford. Ze verzamelden en onderzochten de data van meer dan een miljoen Uber-chauffeurs, die via de app naar een klant in de buurt worden gestuurd.

Volgens de onderzoekers is er ondanks de duidelijke loonkloof geen discriminatie in het spel. De chauffeurs hoeven nergens hun gender aan te geven; het algoritme kan dus niet discrimineren bij de toewijzing van ritjes. Ook de passagiers discrimineren niet, zo blijkt uit de data. Passagiers zeggen niet vaker hun ritje af als ze zien dat hun chauffeur een vrouw zal zijn. Ze geven vrouwen ook geen significant slechtere beoordeling achteraf.

De onderzoekers zien drie verklaringen voor de loonkloof. Ten eerste rijden de mannelijke chauffeurs sneller dan vrouwen. En een ritje sneller afwerken om ook sneller aan een nieuwe opdracht te kunnen beginnen, levert meer op dan trager rijden. Dat verklaart volgens de onderzoekers al de helft van de loonkloof.

Daarnaast bouwen vrouwen ook minder ervaring op het platform op dan mannen. Zes maanden na hun eerste ritje is nog 35 procent van de mannen actief aan de slag bij Uber, bij de vrouwen is dat maar 24 procent. Mannen presteren ook meer uren – en verdienen zo tot de helft meer per week. Wie langer werkt, bouwt meer ervaring op, en kan zo beter inschatten welke ritjes een chauffeur het meeste opleveren, welke passagiers er waarschijnlijk zullen annuleren, en op welke plek je het beste start. Die ervaring verklaart een derde van het inkomensverschil.

Ten derde rijden mannen op lucratievere tijdstippen en plaatsen. Uber betaalt hogere bedragen uit als er een schaarste aan chauffeurs dreigt, bijvoorbeeld ’s nachts. Meer mannen dan vrouwen kiezen voor die nachturen. Ze doen ook meer ritjes naar de luchthaven, en ook dat levert meer op.

Daarbij gaat het overigens niet altijd om volledig vrije keuzes. Vrouwen werken mogelijk minder en op minder lucratieve uren omdat ze voor kinderen moeten zorgen, of omdat ze zich ’s nachts minder veilig voelen op bepaalde plekken. Vrouwelijke Uber-chauffeurs getuigden al vaker over intimidatie en aanranding door passagiers.

Lees verder:

http://m.standaard.be/cnt/dmf20180212_03354175//?_section=61051478&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=economie&adh_i=53386915ef3c06e0719fdc22a88f9952&imai=&M_BT=224994037186

  • Mannelijke Uber-chauffeur verdient meer dan vrouw

Een reactie plaatsen

css.php