Meer sprinters op het spoor door komst nieuwe treinen

Meer sprinters op het spoor door komst nieuwe treinen

Vanaf de nieuwe dienstregeling in december gaan door heel Nederland meer Sprinters rijden. Volgens de NS komen er dan 83 ritten per dag bij. Er rijden straks meer Sprinters tussen Geldermalsen en Den Bosch en tussen Leeuwarden en Meppel. Op de verbinding Utrecht – Houten Castellum kunnen reizigers straks iedere tien minuten met de trein, belooft NS.

De NS heeft voor de uitbreiding van de dienstregeling meer treinen gekocht: sinds dit jaar rijden er al 58 nieuwe Zwitserse Sprinters van Stadler en vanochtend presenteerde het bedrijf de eerste van 118 nieuwe treinen van Spaanse makelij (CAF). Die gaan vanaf najaar 2018 in Nederland rijden en worden komend jaar eerst getest.

“We zetten niet alle treinen meteen in”, zegt Marjan Rintel van de NS. “Het bouwt zich op gedurende het jaar. En uiteindelijk krijgen we er, ook met de nieuwe Intercity’s (die eerst tussen Amsterdam en Breda gaan rijden-red.) die we hebben besteld, 250 nieuwe treinen bij. Die komen er tot 2022-2023 bij.”

De treinen zijn en ogen niet revolutionair, maar hebben wel een aantal verbeteringen. Het toilet is vergroot, mensen met een beperking kunnen eenvoudiger de trein in en is er led-verlichting die zich automatisch aanpast aan het daglicht. Zowel in de eerste als tweede klas zijn er stopcontacten en usb-poorten. Afvalemmers zijn niet meer bij de zitplaatsen te vinden, maar op het balkon, waar gescheiden inzameling plaatsvindt.

Het afgelopen jaar zijn er steeds meer Sprinters op het Nederlandse spoor gaan rijden. Zo rijden er sinds afgelopen december meer treinen tussen onder meer Breukelen en Amsterdam en tussen Den Bosch en Oss. Sinds mei rijden er ook meer sprinters tussen Groningen en Assen.

  • Het uiterlijk van de nieuwe NS Sprinters van CAF.

Een reactie plaatsen

css.php