Mercedes-Benz Citaro: Lokaal emissievrij en bijna geruisloos door de stad

Mercedes-Benz Citaro: Lokaal emissievrij en bijna geruisloos door de stad

De volledig elektrische Mercedes-Benz Citaro loopt plaatselijk emissievrij en bijna geruisloos, waardoor elektrische mobiliteit met stadsbussen naar een nieuw niveau wordt getild, stelt Mercedes-Benz trots. De 12-meter-variant viert zijn wereldpremière in september tijdens de IAA Commercial Vehicles- show, met de start van de serieproductie die ook dit jaar plaatsvindt. De nieuwe Citaro biedt een indrukwekkende en tot dusver onbekende norm voor energie-efficiëntie. Het intelligente modulaire concept voor de batterij- en oplaadtechnologie is even overtuigend.

“Proefrit”, stond er tot voor kort nog in vier talen op een papiertje achter de voorruit van de nieuwe e-Citaro. Er moesten immers foto’s worden gemaakt van de licht-vermomde nieuweling. Met zijn aanbod van emissiearme en in de toekomst emissieloze stadsbussen biedt Mercedes-Benz de antwoorden in de zoektocht naar milieuvriendelijk lokaal openbaar vervoer – allemaal gebaseerd op de best verkochte Citaro, die in 2012 de eerste stadsbus ter wereld werd die voldoet aan de momenteel strengste emissienorm, Euro VI. De Citaro-hybride, met een nog verder verlaagd brandstofverbruik, wordt formeel geclassificeerd als een emissiearme bus. De Citaro NGT op gas is praktisch CO2-neutraal wanneer hij op bio-aardgas wordt gebruikt. De volledig elektrische Citaro zet nu de volgende stap van emissiearme bus naar lokaal emissievrije bus.

De basis van het aandrijfsysteem wordt gevormd door een elektrische portaalas met elektromotoren aan de wielnaven. Het piekvermogen van de motoren is 2 x 125 kW, terwijl het koppel 2 x 485 Nm is. Het is inherent aan dergelijke motoren dat dit volledig beschikbaar is vanaf het begin, dus passende dynamische prestaties, zelfs met een volledig volle bus.

Lithium-ionbatterijen met een totale capaciteit van maximaal ongeveer 243 kWh zijn verantwoordelijk voor het leveren van stroom. Deze zijn opgedeeld in maximaal tien modules. Naast twee batterijmodules op het dak, bevat de standaarduitrusting vier modules aan de achterkant van de bus. Afhankelijk van de eisen van de klant kunnen er nog twee of vier batterijmodules op het dak worden gemonteerd.

De gebruikte laadtechnologie is even flexibel. Voor de start van de serieproductie is het mogelijk om op te laden via een Combo 2-connector. In de toekomst zal er ook een optie zijn om de Citaro via een stroomafnemer op te laden. De Citaro maakt dus alle varianten die momenteel in gebruik zijn, mogelijk.

Dit intelligente modulaire concept voor de batterij- en laadtechnologie zorgt ervoor dat Mercedes-Benz OV-bedrijven de mogelijkheid biedt om de Citaro precies aan de individuele behoeften van het bedrijf of zelfs aan elke afzonderlijke route aan te passen.

Als het gaat om het geven van cijfers voor het voertuigbereik, geeft Mercedes-Benz er de voorkeur aan om een ​​”worst case-scenario” the overwegen, waarbij het de richting uitgaat van de uitdagende “gestandaardiseerde testrit op de weg”, SORT2. Volgens dit kan de Citaro met een volledige reeks batterijen ongeveer een bereik halen van 150 kilometer in de zomer. Met andere woorden, het is al mogelijk om een aantal subnetwerken te bedienen binnen de dagelijkse dekking van een stadsbus zonder opportunity charging.

  • Nog met lichte camouflage maakt de nieuwe elektrische Citaro een proefrit. Een briefje ‘Proefrit’ (heel attent in vier talen) moet potentiële reizigers (nu nog) afschrikken.

Een reactie plaatsen

css.php