Mercedes-Benz en ViaVan lanceren nieuwe taxiservice

Mercedes-Benz en ViaVan lanceren nieuwe taxiservice

ViaVan, de joint venture tussen het Amerikaanse Via en Mercedes-Benz Vans, kondigde uitgerekend gisteren – de dag waarop de dreigementen uit de Amsterdamse taxiwereld tegen Uber bekend werden – de lancering aan van zijn shared ride-service in Amsterdam. Dit is de eerste van meerdere geplande implementaties op de Europese markt. Over de plannen in Londen en Berlijn, waar de plannen van OV-bedrijf BVG en ViaVan nog niet op een hartelijk onthaal van de overheid konden rekenen, berichtten we eerder deze week. Ook in Amsterdam zou ViaVan graag met de lokale openbaar vervoerder (GVB) samen willen werken.

Via is een kopie van het oorspronkelijke (en inmiddels ter ziele gegane) Bridj-concept in Boston, waar minibussen enkele jaren geleden reizigers gingen vervoeren die via een app bij elkaar kwamen op – aanvankelijk – dunne OV-routes. Ook het inmiddels door Ford overgenomen Chariot-systeem (in ondermeer San Francisco) werkt op dezelfde manier.

Via de ViaVan-app worden passagiers in realtime naadloos op elkaar afgestemd en delen (een deel van) hun reis in een voertuig met een professionele chauffeur. ViaVan zegt dat “het zal dienen als een uitbreiding van het bestaande openbaar vervoersnetwerk van de stad, en biedt een betaalbaar en handig vervoersalternatief dat congestie en koolstofemissies vermindert.” Met name dat laatste is – zeker in een stad als Amsterdam met een uitgebreid en goed-functionerend OV-netwerk – nog maar de vraag. Er is – letterlijk – weinig ruimte voor extra aanbieders en de ervaringen met Uber en Lyft in steden als New York en San Francisco hebben laten zien dat die deelsystemen daar juist de congestie en emissies verhogen.

Ritten binnen de centrale stadszone in Amsterdam hebben een vast tarief van slechts € 5. Om de lancering van de service te vieren, kosten alle ritten binnen deze zone slechts € 2 voor de eerste twee weken. Via de app worden reizigers naar een dichtbijzijnde virtuele bushalte gedirigeerd – veelal een paar minuten lopen. Op deze manier hoeven de minibusjes zo min mogelijk om te rijden.

ViaVan zegt gebruik te maken van ‘s werelds meest efficiënte on-demand transitplatform, ontwikkeld voor de markt in New York City, waar het vandaag meer dan 1,5 miljoen gedeelde ritten per maand biedt. Via licenties is deze vervoerstechnologie ook al wereldwijd beschikbaar. ViaVan ziet Amsterdam “als een innovatievriendelijke stad die vooruitstrevende, milieubewuste opties om zich te verplaatsen heeft omarmd” en als een “natuurlijke partner” voor ViaVan. De chauffeurs in het systeem zijn net als bij Uber, zelfstandige (taxi)chauffeurs. ViaVan zegt er zo’n duizend nodig te hebben.

“De missie van ViaVan is het aansturen van echt dynamische massatransportsystemen, bevrijd van de beperkingen van vaste routes en vaste planningen”, aldus Chris Snyder, CEO van ViaVan. “Wij geloven dat de toekomst van stedelijk vervoer ligt tussen niet-flexibele vaste OV-routes en dure privé-autodiensten. Onze technologie heeft meer dan 30 miljoen gedeelde ritten over de hele wereld mogelijk gemaakt en we zijn verheugd te starten in Amsterdam, een van de meest levendige en opwindende steden in Europa. ”

• ViaVan zoekt nog duizend zelfstandige taxichauffeurs in Amsterdam.

Een reactie plaatsen

css.php