Met de ‘metro’ van Utrecht naar Zwolle? Als het aan de staatssecretaris ligt kan dat in 2040

Met de ‘metro’ van Utrecht naar Zwolle? Als het aan de staatssecretaris ligt kan dat in 2040

Nog niet zo gek lang geleden reed Stientje van Veldhoven (45) met een lijnbus dwars door de provincie Groningen. Het was een ‘fantastisch mooie rit’, zegt ze, langs prachtige dorpjes. Er was eigenlijk maar één probleem: op de chauffeur na zat ze een heel uur lang alleen in de bus.

“Dat is niet de bedoeling”, zegt de D66-staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat daar nu over. “In feite zat ik in een taxi, maar dan wel eentje met vijftig zitplaatsen.” Duidelijk is dat het rondrijden van lege bussen in krimpgebieden niet eeuwig kan voortduren. Toch ontbrak het lang aan een duidelijke visie over hoe het openbaar vervoer in provincies als Groningen er in de toekomst dan wél uit moet komen te zien. Want wat zijn de alternatieven?

De verschraling van het ov-aanbod in de regio is niet de enige opgave waarvoor de staatssecretaris zich gesteld ziet. Wat te denken van de Randstad, waar de komende tien jaar naar verwachting zo’n 500 duizend mensen bij komen terwijl de bussen en treinen er nu al uitpuilen? Om nog niet te spreken van de opgave om de internationale treinen zó snel en goedkoop te maken, dat ze deels het werk van het vervuilende vliegtuig kunnen overnemen.

Samen met provincies, metropoolregio’s, vervoerders en ProRail werkte haar ministerie de voorbije twee jaar aan een blauwdruk voor hoe het openbaar vervoer er over twintig jaar uit zou moeten zien: ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040’. De Volkskrant interviewde haar hierover: “Het neerzetten van infrastructuur kost veel tijd en gaat om veel geld. Je wilt dus zeker weten dat de investeringen die je doet ook passen bij het langetermijnperspectief.”

Lees het interview hier:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/met-de-metro-van-utrecht-naar-zwolle-als-het-aan-de-staatssecretaris-ligt-kan-dat-in-2040~b79fa5be/

  • Staatssecretaris Van Veldhoven stuurde vandaag ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040’ naar de Kamer.

Een reactie plaatsen

css.php