Minder hinder en lagere kosten bij werkzaamheden op het spoor

Minder hinder en lagere kosten bij werkzaamheden op het spoor

ProRail heeft samen met de gehele spoorsector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) de visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” ontwikkeld. Voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat er bespaard kan worden op onderhoud en dat werkzaamheden langer van te voren worden gepland.

De visie, die wordt omarmd door, aannemers, vervoerders, decentrale overheden en reizigersorganisaties, zorgt ervoor dat reizigers en vervoerders minder hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor.

In de toekomst rijden er meer treinen over het spoor. Tegelijkertijd stijgt de hoeveelheid werk die verricht moet worden om de bestaande infrastructuur op peil te houden. Zonder een andere werkwijze zorgt dit voor meer hinder voor verladers en reizigers. Daarnaast kunnen de spooraannemers vanwege onregelmatige en onaantrekkelijke werktijden steeds lastiger personeel vinden.

Om hinder en kosten te verminderen, gaat ProRail de werkzaamheden langer vooruit plannen. Zo wordt straks vijf tot tien jaar, in plaats van maximaal drie jaar vooruitgekeken. Hierdoor is beter voorspelbaar welke werkzaamheden wanneer nodig zijn. Dit is belangrijk voor de planning van aannemers die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook voor die van vervoerders van reizigers en goederen. Op basis van een meerjarige planning wordt per traject bekeken hoe zo slim mogelijk gebruik kan worden gemaakt van tijd en middelen en hoe het reisplan er uit gaat zien. Doordat ProRail grote hoeveelheden klussen gaat bundelen, hoeft het spoor minder vaak voor kortere periodes buiten dienst.

Een voorbeeld: doordat ProRail spoorstaven vanaf 2019 op een andere manier gaat slijpen, worden minder defecten aan vooral wissels verwacht. Deze maatregel levert al een forse besparing op. Een andere belangrijke kosten besparing is het bevorderen van meer concurrentie tussen leveranciers op het spoor. Hoeveel de kosten en de hinder voor reizigers met de nieuwe werkwijze precies afnemen, verschilt per traject.

Ook worden de veiligheidsregels voor werken aan het spoor nader onderzocht. Uit onderzoek blijkt dat veiligheidsregels rondom werkzaamheden anders kunnen worden toegepast, zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Daardoor kunnen op delen van het spoor treinen blijven rijden terwijl er gewerkt wordt.

Afgelopen jaren is ProRail duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 het reguliere beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Hierover is uitvoerig met het ministerie van IenM overlegd om het potentiele tekort op spooronderhoud in de toekomst in te lopen. De visie “Toekomstbestendig en efficiënt werken aan het spoor” is uitgewerkt om het potentiele tekort in de toekomst op de onderhoudsbudgetten op te lossen.

  • Minder hinder bij goedkoper en beter gepland spooronderhoud. Foto: ProRail.

Een reactie plaatsen

css.php