MIVB verwelkomt eerste elektrische standaardbus

MIVB verwelkomt eerste elektrische standaardbus

Na de komst van de eerste elektrische midi-Citybussen van Solaris – enkele maanden geleden – verwelkomde de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gisteren haar eerste volledig elektrische 12 m standaardbus van het merk Bluebus. Dat brengt de MIVB een stapje dichterbij een nog groenere busvloot. Hervorming van het busnet, versterking van de frequenties, nieuwe lijnen,…

Om dat allemaal te kunnen realiseren, de oudste bussen op het net te vervangen en de vloot te versterken, heeft de MIVB behoefte aan nieuwe voertuigen. Voor die nieuwe voertuigen mikt het OV-bedrijf uitsluitend op hybride en elektrische bussen. Om operationele praktijkervaring op te doen met deze innovatieve technologieën, besliste de MIVB om verschillende soorten elektrische bussen aan te kopen.

Een jaar geleden bestelde de MIVB 5 elektrische standaardbussen bij het Franse Bluebus (Blue Solutions/Bolloré). Deze voertuigen zijn uitgerust met ‘overnight charging’-technologie. Het duurt ongeveer 5 uur om de batterijen van de bus volledig op te laden. Met een volle batterij en een soepele manier van rijden heeft de bus een autonomie van ongeveer 16 uur. Een soepele rijstijl maakt het eveneens mogelijk de remenergie opnieuw te gebruiken. De aanschafprijs ligt echter gevoelig hoger: rond de 600.000 euro. Het onderhoud daarentegen is voordeliger dan die van de dieselbussen.

De nieuwe bussen bieden een capaciteit van 68 plaatsen en het gebruikelijke moderne comfort: airco, aangepaste en moduleerbare verlichting, comfortabele zitjes en oprijplaten voor personen in een rolstoel. De eerste elektrische standaardbus wordt vanaf 1 oktober ingezet op lijn 13 (Simonis – UZ-VUB). De levering van de vier volgende bussen volgt in de loop van oktober. Ook die bussen worden ingezet op lijn 13. Medio 2019 worden de 5 bussen verspreid over de lijnen 13 en de toekomstige lijn 37 (Linkebeek Station – Albert).

De MIVB heeft voor de instructeurs en vervolgens voor de 600 dit jaar op te leiden chauffeurs een speciaal opleidingsprogramma ontwikkeld. Vooral de juiste soepele rijstijl is belangrijk voor het terugwinnen van de remenergie. Voor elk bustype krijgt de bestuurder een opleiding van 2 uur. Voor de Solaris-bussen zijn al 400 chauffeurs opgeleid. Er komen er daar nog 200 bij. Alles samen krijgen in 2018 en 2019 liefst 2.000 bestuurders en bestuursters een opleiding.

De komst van de eerste volledig elektrische standaardbussen brengt de MIVB een stapje dichter bij een volledig elektrische vloot. Alles samen zijn er 5 verschillende aankoopprojecten voor verschillende bussen die lopen bij de MIVB: hybride elektrische en volledig elektrische bussen. De MIVB bestelde elektrisch hybride standaardbussen (eerste vaste bestelling van 110 voertuigen), elektrische midibussen (7 voertuigen), elektrische standaardbussen (5 voertuigen), elektrische gelede bussen (25 voertuigen) en elektrische hybride gelede bussen (141 voertuigen). Het nieuwe materieel stelt de MIVB in staat eind 2019 de capaciteit van het busnet met een derde te verhogen.

  • De MIVB verwelkomde de eerste standaard 12m elektrische bus.

Een reactie plaatsen

css.php