Morgen demonstreert de taxisector in heel Duitsland

Morgen demonstreert de taxisector in heel Duitsland

De Duitse taxisector houdt morgen, 10 april, een landelijke actiedag tegen de plannen van minister Scheuer om – naast andere liberaliseringsvoorstellen – onder meer de terugkeerverplichting voor huurauto’s uit de wet te halen. Daarmee zou voor Uber de weg vrij zijn om – meer dan nu al illegaal gebeurt – huurauto’s in te zetten voor wat in feite taxivervoer is. Duitsland kent nog de scheiding tussen huurauto’s met chauffeur en taxi’s.

Morgen worden demonstraties verwacht in meer dan 30 grote Duitse steden. In het Ruhrgebiet bijvoorbeeld rijden demonstrerende taxi’s vanuit verschillende steden naar Düsseldorf waar één grote demonstratie wordt gehouden. In sommige steden staken ook de taxicentrales voor enkele uren (veelal tussen 12.00 en 15.00 uur) en worden geen ritopdrachten aangenomen of uitgegeven. Uitzonderingen worden gemaakt voor dialysepatiënten en voor anderen mensen met gezondheidsproblemen.

Doel van de actie, die wordt gecoördineerd door de Duitse taxiorganisatie BZP, het publiek en politici duidelijk te maken hoezeer de plannen van de minister van Verkeer de taxisector in haar bestaan bedreigen.

BZP-voorzitter Michael Müller hecht bijzonder veel belang aan de terugkeerverplichting voor huurauto’s. Niemand heeft iets tegen eerlijke concurrentie, die zich aan de regels en wetten houdt. Wel heeft de sector bezwaar tegen huurauto’s die net als taxi’s in het centrum wachten op passagiers en de krenten uit de pap vissen. Müller merkte op dat bedrijven als Uber en Lyft in enkele jaren met hun semi-legale praktijken zware schade hebben toegebracht aan de volstrekt wettelijk opererende taxisector in de VS en elders. De wijze waarop in de VS met het taxivervoer – en bijvoorbeeld het vervoer van rolstoelgebruikers – wordt omgesprongen, noemde hij onverenigbaar met de Europese normen en waarden.

De BZP maakte journalisten er tijdens een persconferentie op attent dat de plannen van minister Scheuer de Duitse taxibedrijfstak zullen laten lijken op gedereguleerde landen als Nederland of Finland, waar de taximarkt is geliberaliseerd. In Finland is bijvoorbeeld aangetoond dat in minder dan een kwart van de plattelandsgemeenten nauwelijks nog een taxi-aanbod bestaat, terwijl in de hoofdstad Helsinki, met zijn 635.000 inwoners, elke taxi-aanbieder probeert een stuk van de taart te veroveren.

Op de vraag hoe huurauto’s beter te onderscheiden zijn van taxi’s, suggereerde de voorzitter kleurgecodeerde nummerplaten.

Müller onderstreepte ook dat de taxisector hard werkt aan een vergroening van de sector door de inzet van elektrische taxi’s. Iets wat van de concurrentie moeilijk kan worden gezegd.

  • Nederland en Finland werden genoemd als slechte voorbeelden bij een deregulering van de Duitse taximarkt.

Een reactie plaatsen

css.php