Morgen: eerste taxidemonstratie in Duitsland tegen mogelijke wetswijziging

Morgen: eerste taxidemonstratie in Duitsland tegen mogelijke wetswijziging

De Duitse taxiorganisatie BZP organiseert morgen, donderdag, om 10.00 uur een ‘waarschuwingsdemonstratie’ bij het federale ministerie van Vervoer en Digitale Infrastructuur in Berlijn tegen een ingrijpende wetswijziging van de Duitse Wet Personenvervoer. Dit onder het motto ‘De hoekstenen van Scheuer moeten verdwijnen’. Minister Scheuer heeft in een ‘hoeksteennota’ (kernpuntennota) namelijk een aantal punten opgesomd die moeten verdwijnen bij een renovatie van de oude Wet Personenvervoer (PBefG). Een demonstratieve rit met taxi’s werd door de lokale overheid niet toegestaan, melden onze collega’s van het vakblad Taxi Times.

Met de op zeer korte termijn georganiseerde demonstratie reageert de taxibedrijfstak snel en alert op de maandag bekend geworden kernpuntennota van de minister. Daarin wordt met name de ‘terugkeerplicht’ van huurauto’s-Met-chauffeur (‘Mietwagen’ in Duitsland) bekritiseert, maar ook de scherper wordende concurrentie met Uber (dat zich enige tijd vrijwel had teruggetrokken uit Duitsland) speelt een rol. Uber zet vooral ‘Mietwagen’ in, die helemaal niet terugkeren op hun basis, zoals verplicht, maar gewoon als taxi’s functioneren en kris-kras door een aantal Duitse steden (o.m. Düsseldorf en Berlijn) rijden.

Het motto van de taxidemonstratie en de betoging is: “De voorstellen van het ministerie zijn allemaal eenzijdig ten gunste van Uber & Co en ten koste van de taxi.” Dat staat ook in de uitnodiging aan alle collega’s te lezen. “Het bestaan ​​van de taxi-bedrijfstak wordt rechtstreeks bedreigd. We kunnen dat niet onbeantwoord laten.”

Onder het motto ‘Stay Fair’ eist de taxiorganisatie BZP dat de ‘hoekstenen van Scheuer’ moeten worden verwijderd. “Wie de bijl aan ons bestaan, ons werk en onze rol voor de mobiliteit in de toekomst zet, moet meteen merken dat we onszelf verdedigen.”

 

“Laat ons met de minister van Vervoer gemeen hebben dat we het veld niet verlaten zonder een gevecht,” schrijft de BZP. “Deze demonstratie is slechts het begin van ons protest – de minister moet niet toegeven. We willen de politiek laten zien dat we snel zijn – en met veel – en hard op kunnen treden. Ook zonder taxi’s!”

In tegenstelling tot eerdere taxidemonstraties, is dit deze keer een protest zonder taxi’s. De BZP legt uit dat “in zo’n korte tijd alleen een vergunning voor een demonstratie zonder een grote colonne taxi’s was te krijgen.”

Terwijl de BZP en hopelijk vele Berlijnse taxichauffeurs hun protest direct op de minister afvuren, hebben individuele taxichauffeurs in Hamburg opgeroepen tot een protest met gele hesjes. “Alle collega’s wordt gevraagd om vanaf nu een geel vest aan te trekken,” roepen de sociale (taxi)media op.

Mocht deze kledij leiden tot vragen van de passagiers, dan biedt de initiatiefnemer van deze oproep de juiste antwoorden: “Leg de passagiers uit hoe we worden aangevallen. De politiek beslist altijd alleen voor de grote bedrijven! De minister van Vervoer wil de taxi decimeren en Uber toestaan! De autoleveranciers willen profiteren door met hun eigen voertuigen in onze markt te rijden. De wet op het personenvervoer is traditioneel een wet die mikt op consumentenbescherming en de politiek wil consumenten niet beschermen tegen de acties van grote buitenlandse ondernemingen!”

Wat stelt het ministerie van Vervoer voor: de kernpunten gaan over de modernisering van de PBefG met als steekwoord ‘digitalisering’. Er moet volgens het ministerie duidelijk meer ruimte worden geschapen voor ondernemers die puur op digitale wijze personenvervoer organiseren.

Daarnaast moet het delen van ritten binnen het openbaar vervoer straks als een normale dienst worden geklassificeerd. Vraagafhankelijke dienstverlening – bijvoorbeeld door private aanbieders als ViaVan (Mercedes) en MOIA (Volkswagen) – krijgen een uitzonderingspositie binnen het OV. De nieuwe vervoersdiensten moet de klassieke lijndienst “vervangen, aanvullen of consolideren.”

Het concept waarin huurauto’s gedeeld kunnen worden en niet langer terug hoeven te keren naar hun basis voordat ze een nieuwe order ontvangen, is voor de taxisector een bijzonder heikel punt. Dit zet de markt open voor nog meer Uber-voertuigen, aldus de taxisector. Deelconcepten buiten het OV moeten in principe gemonitord worden om bedreiging van dat OV en (toenemende) congestie te vermijden. Wel wil het ministerie bepaalde zones uitsluitend voor taxi’s en andere voor huurauto’s bestemmen.

  • Al eerder werd er op diverse plaatsen tegen de komst van Uber en hun illegale praktijken gedemonstreerd.

Een reactie plaatsen

css.php