Neem toch de trein, zeggen ook topmannen uit de luchtvaart

Neem toch de trein, zeggen ook topmannen uit de luchtvaart

Waarom van Amsterdam naar Düsseldorf vliegen, als het schoner, sneller en met meer gemak kan met een hogesnelheidstrein? Zelfs in de luchtvaart gaan steeds meer stemmen op om korte vluchten in Europa the vervangen met betere treinverbindingen. Het FD verzamelde in een gedegen stuk meningen omtrent de verschuiving van vlucht naar treinreis.

‘Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer’, zei KLM-ceo Pieter Elbers in januari tegen Luchtvaartnieuws. Ook Schipholbaas Jos Nijhuis pleit al enige voor verbetering van het hogesnelheidsnetwerk in Europa. Zelf neemt hij liever de trein van Amsterdam naar Parijs. ‘Vliegen tussen Schiphol en Brussel is ridicuul’, zei hij in vakblad Zakenreis. ‘De trein is veel beter en bijvoorbeeld een goed alternatief voor de vliegverbinding tussen Amsterdam en Parijs.’

De luchtvaart heeft kostenvoordelen, zoals kerosine die vrijgesteld is van accijns en tickets zonder btw. Ook is de concurrentie veel groter, wat de prijzen drukt. Geen wonder dat consumenten voor enkele tientjes van Schiphol naar Londen kunnen vliegen, terwijl de trein stukken duurder is.

Nijhuis is kritisch over de extreem lage prijzen voor vliegtickets. ‘De manier van het promoten van vlieg­tickets voor belachelijk lage prijzen vind ik niet verstandig’, zei hij. ‘Als er goede alternatieven zijn voor vliegverbindingen onder de 500 kilometer moeten we daarop inzetten.’

Politicoloog Hein-Anton van der Heijden betoogde in NRC Handelsblad voor een verbod op vluchten binnen Europa. Van der Heijden wil dat een deel van de ‘reusachtige subsidies aan de luchtvaart’ ten goede moeten komen aan intra-Europees treinverkeer. Zo moet reizen per hogesnelheidslijn financieel aantrekkelijker worden.

Dat topmannen uit de luchtvaart als Elbers en Nijhuis meer reizigers in de trein willen komt deels door de snelle groei van de Nederlandse luchtvaart. De sector is het slachtoffer van zijn eigen succes. Door de snelle groei van het aantal vluchten op Schiphol, vooral naar bestemmingen binnen Europa, kan de sector de komende jaren niet groeien. Met omwonenden is afgesproken dat tot 2020 een maximum geldt van 500.000 starts en landingen. Dat plafond is in 2017 zo goed als bereikt.

Op korte afstanden de trein nemen blijft echter lastig zolang de infrastructuur ontbreekt. Vanaf komend voorjaar is er een rechtstreekse hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Londen. Reizigers konden al langer met de Thalys naar Brussel en Parijs. Maar de frequentie is laag en de snelheid waarmee de HSL door Nederland gaat is relatief laag. En na de drama met de Fyra is er voor NS nog steeds geen echte snelle verbinding met Brussel.

Dat staat in schril contrast met de plannen die er ooit waren. In de jaren negentig was het doel om drie hogesnelheidslijnen aan te leggen. Naast de HSL-Zuid zou de HSL-Oost van Amsterdam via Arnhem naar Duitsland naar het Roergebied gaan om daar aan te sluiten op het Duitse ICE-net. Maar de verbinding is begin deze eeuw in de ijskast gezet.

De Zuiderzeelijn die de Randstad via Groningen met de Noord-Duitse havensteden (en verder op dan weer met Scandinavië) zou moeten verbinden is in 2007 definitief afgeblazen. In plaats daarvan kwam er de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle die binnen Nederland enige tijdwinst oplevert.

Lees meer: https://fd.nl/economie-politiek/1236882/neem-toch-de-trein-zeggen-ook-topmannen-uit-de-luchtvaart

• Jammergenoeg is de ICE vanuit Nederland een boemeltrein.

Een reactie plaatsen

css.php