Nieuw onderzoek: ‘Uber leidt tot méér autoverkeer’

Nieuw onderzoek: ‘Uber leidt tot méér autoverkeer’

Autodeelplatformen zoals Uber stellen zich graag voor als een oplossing voor onze mobiliteitsproblemen. Ze maken het voor de burger minder noodzakelijk om nog een auto te bezitten. Heb je er toch eentje nodig? Bestel even een Uber. En anders gebruik je het openbaar vervoer. Gevolg: het totale aantal auto’s op de wegen daalt, de verkeersknoop ontwart.
Dat is de theorie, ontdekte De Standaard. De praktijk toont iets anders, leert een studie van het instituut voor verkeerswetenschappen van de University of California Davis. Er werden meer dan 4.000 gebruikers van zulke autodeelplatformen bevraagd in 7 grote Amerikaanse steden, tussen 2014 en 2016. Conclusie? “In grote steden leiden autodeelplatformen eerder tot meer gereden kilometers dan minder.”

Uit de resultaten blijkt dat gebruikers hun auto niet massaal aan de kant schuiven ten voordele van de Ubers van deze wereld. Liefst 91 procent heeft de eigen wagen gewoon gehouden. Ze gebruiken Uber dus bovenop hun eigen auto.

Meer zelfs, platformen als Uber leiden tot een toename van de gereden autokilometers. 49 tot 61 van de ritten blijken immers verplaatsingen te zijn die anders niet zouden hebben plaatsgevonden, of die op een milieuvriendelijkere manier zouden zijn gebeurd: te voet, met de fiets, of met het openbaar vervoer.

“Het maakt niet uit van wie de wagen is”, verklaart onderzoekster Regina Clewlow aan Wired. “Het gaat om het aantal kilometers. Een rit met je eigen wagen vervangen door een rit in de auto van iemand anders levert nog steeds hetzelfde aantal gereden kilometers op.”

En het werkelijke aantal gereden kilometers ligt nog hoger, zegt ze. Doordat Uber-chauffeurs ook in de stad rondrijden op zoek naar passagiers. Dat is evenzeer autoverkeer.

Die vaststelling strookt met andere onderzoeken. Begin dit jaar stelde de New Yorkse transportdeskundige Bruce Schaller in een onderzoek dat autodeelplatformen het autoverkeer in de stad met 7 procent hebben doen toenemen sinds 2013. “Autodeelplatformen verder laten groeien is geen duurzame manier om een stad te laten groeien”, klonk het toen. “Dat verkeer toevoegen aan de nu al verzadigde straten zal leiden tot oplopende kosten voor ondernemingen en burgers, door langere files.” Volgens het onderzoek zou de groei van Uber & co. de New Yorkse ambities rond mobiliteit, economische groei en milieu fnuiken.

Gebruikers van autodeelplatformen kiezen ook minder voor openbaar vervoer, zo merkten de Californische onderzoekers op. De bus moet 6 procent prijsgeven, lightrailsystemen, zoals sneltrams, daalden met 3 procent. Heavy rail, zoals metro’s, werd dan weer 3 procent vaker gebruikt. “Ook al stellen velen dat autodeelplatformen complementair zijn aan openbaar vervoer”, schrijven de onderzoekers, “de cijfers tonen aan dat het meer mensen ervan weghaalt dan eraan toevoegt.”

Uber zelf is het niet eens met de bevindingen in het rapport. “Wij geloven, net zoals experten wereldwijd, dat de toekomst van stedelijk transport een mix zal zijn van openbaar vervoer en autodelen”, klinkt het bij een woordvoerder.

Uber mikt almaar meer op wijken die buiten het centrum van de stad liggen. Zo vindt meer dan de helft van de ritten in New York City buiten Manhattan plaats, in de vier andere boroughs zoals de Bronx, zo meldt The New York Times.

Daarbij gaat het vaak om achtergestelde gebieden die door reguliere taxi’s worden gemeden, en die ontoereikend worden bediend door openbaar vervoer. “Het creëert veilig vervoer voor mensen in gemeenschappen waar geen taxi komt, of waar je huidskleur bepaalt of je mag instappen”, zei de zwarte dominee Franklyn Richardson aan de krant.

Lees verder: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171015_03133962

  • Nieuw onderzoek: Uber leidt tot méér autoverkeer.

Een reactie plaatsen

css.php