Nieuw vervoersplan: bijkomende treinen van NMBS slaan aan

Nieuw vervoersplan: bijkomende treinen van NMBS slaan aan

Sinds 10 december genieten de klanten van NMBS van een versterkte treindienst. Dankzij het nieuwe vervoersplan is het aanbod gegroeid van bijna 3.500 treinen per weekdag naar ongeveer 3.700. Twee maanden na de invoering van het plan, stappen dagelijks meer dan 20.000 reizigers in deze bijkomende treinen, zowel tijdens de week als op zaterdag.

In 2017 vervoerde NMBS 230 miljoen binnenlandse reizigers, of 3% meer dan in 2016. Het gaat om de grootste stijging van het aantal reizigers in de afgelopen tien jaar. Teneinde deze stijging verder te zetten en aan de noden van de klanten te kunnen voldoen, heeft NMBS een ambitieus vervoersplan opgemaakt. Dit is gebaseerd op een uitbreiding van het aanbod met meer dan 5 procent en meer aansluitingen.

Dit versterkt treinaanbod kent een mooi succes. Tijdens de week maken meer dan 20.000 reizigers dagelijks gebruik van deze nieuwe treinen. Bijvoorbeeld, van maandag tot vrijdag, is de frequentie van het treinaanbod tussen Charleroi, Namen en Jambes en tussen Puurs en Essen verdubbeld: dit versterkte aanbod verleidt dagelijks respectievelijk 2.100 en 4.300 reizigers.

Deze tendens wordt ook op zaterdag bevestigd: meer dan 20.000 reizigers maken gebruik van de bijkomende treinen.

De verdubbeling van de frequentie van het voorstedelijke aanbod tussen Brussel, Vilvoorde, Mechelen en Antwerpen op zaterdag kan op heel veel belangstelling rekenen van de reizigers aangezien meer dan 4.000 klanten gebruik maken van de nieuwe treinen op deze verbinding.

Op zondag maken 11.000 reizigers gebruik van de nieuwe treinen van NMBS. Dit succes is met name te danken aan de extra studententreinen op zondagavond.

Hoewel het in dit stadium te vroeg is om het aantal nieuwe reizigers aan boord van deze bijkomende treinen precies te kunnen vaststellen, is NMBS verheugd over het feit dat dit nieuwe treinaanbod zo snel door haar klanten werd omarmd.

Januari 2018 telde intussen een groei van het aantal reizigers met ongeveer 2,7 procent, in vergelijking met dezelfde maand van 2017.

Reizigersorganisatie TreinTramBus is (ook) blij met het succes van de bijkomende treinen die sinds 10 december vorig jaar vooral rond Antwerpen en Brussel rijden, met name ook op zaterdagen. Die treinen stonden al jaren op het verlanglijstje van TreinTramBus en ze zijn er mee dankzij jarenlang aandringen gekomen. Nu ziet de reizigersorganisatie ruimte voor verdere groei.

De betere treindienst is een belangrijke trendbreuk maar mag geen eindpunt zijn. TreinTramBus pleit voor een geleidelijke veralgemening van een halfuurfrequentie op alle lijnen van maandag tot zaterdag; te beginnen in de ruimere spits. Voor mensen die in ploegen werken, rijden de eerste treinen op sommige lijnen nog steeds te laat.

Voorzitter Stefan Stynen: “De bijkomende treinen smaken naar meer, want er is zeker nog potentieel. We missen snelle treinen zoals Antwerpen – Hasselt en Brugge – Kortrijk. Op zaterdag en zondag ontbreken een volwaardige IC-trein Antwerpen – Brussel en een verbinding Brussel – Kempen in het aanbod.”

De verbindingen naar steden vlak over de grens blijven zwak, zowel van Antwerpen naar Rijsel als richting Aken of Maastricht. Door de verschuiving van de Beneluxtreinen naar de hogesnelheidslijn en Breda blijft er vanaf april tussen Antwerpen en Roosendaal amper één trage L-trein per uur rijden.

Om de voorstadstreinen nog aantrekkelijker te maken, vraagt TreinTramBus het geldigheidsgebied van de City Passen rond Antwerpen en Gent te verruimen, zoals rond Luik en Charleroi wel kan.

TreinTramBus vraagt om het betere aanbod – zeker dat op de voorstadslijnen door het oosten van Brussel – uitgebreider te promoten. De informatie over de knooppunten van trein, metro, tram of bus moet beter. Probeer eens de aansluitende bus- en tramhalten in Brussel-Zuid of Antwerpen-Centraal te vinden!

Het succes van bijkomende treinen moet een sein voor Infrabel zijn om te stoppen met het uitbreken van inhaal- en perronsporen, zoals dit al gebeurde in Kortrijk, Torhout, Lokeren, enz. Ook het inkrimpen van de lijncapaciteit door langere seinblokken is een foute trend.

Het succes van de bijkomende treinen bewijst dat investeren in het spoor loont en dat er zeker nog potentieel is. TreinTramBus vraagt de regering om niet verder te besparen, maar integendeel meer geld voor de NMBS-treinen uit te trekken. Extra-treinreizigers betekenen immers minder files, minder vervuiling en minder ongevallen op de weg!

  • Extra treinen in het nieuwe vervoersplan van de NMBS slaan aan.

Een reactie plaatsen

css.php