Nieuwe elektrische Londense taxi onthuld; LTC wordt LEVC en verkoopt eerste 225 taxi’s aan RMC Rotterdam

Nieuwe elektrische Londense taxi onthuld; LTC wordt LEVC en verkoopt eerste 225 taxi’s aan RMC Rotterdam

Tijdens een presentatie in de Docklands in Londen heeft de nieuwe Londense Electric Vehicle Company (LEVC), vroeger London Taxi Company (LTC), vandaag de nieuwe elektrische ‘Londense taxi’ onthuld. De nieuwe taxi zal het bekende TX-voorvoegsel uit de bekende serie TX1 tot TX4 houden, maar wordt geen TX5, maar wel TX eCity.

Tegelijkertijd benadrukte het bedrijf zijn internationale ambities door een order voor 225 TX eCity’s van het Rotterdamse mobiliteitsbedrijf RMC aan te kondigen. RMC wordt, zoals we al eerder aankondigden, ook importeur voor de BeNeLux. De voertuigen worden geleverd in 2018 en worden gebruikt voor AOV, het Amsterdamse Wmo-systeem, waarvoor RMC het contract heeft.

De nieuwste Londense taxi combineert een geavanceerde batterij en elektrische aandrijflijn met een kleine benzine generator. In de elektrische TX biedt de technologie een bereik van meer dan 400 mijl (600 km), waaronder ruim 70 mijl (105 km) bereik met nul emissies.

“Om de voordelen aan te geven die de TX de taxichauffeurs biedt, verklaarde Chris Gubbey, CEO van LEVC: “Door onze historie als fabrikant van de iconische Londense taxi, hebben we een ongeëvenaard inzicht in de behoeften van commerciële exploitanten zoals taxichauffeurs. Dankzij de beste (Britse) ontwerpers en techniek, evenals technische expertise van ons zusterbedrijf Volvo, biedt deze taxi taxichauffeurs een gemiddelde wekelijkse besparing van 100 pond (€ 128) in vergelijking met ons laatste dieselmodel.”

De lancering van de nieuwste TX in Londen wordt later dit jaar verwacht. De inzet van de eerste testvoertuigen – om de ervaringen van beide groepen gebruikers te testen: chauffeurs en passagiers – wordt verwacht voor oktober. LEVC heeft zijn kwaliteits- en testregime voor de TX (van de extreme hitte van de woestijn van Arizona tot de ijskoude temperaturen in de Arctische Cirkel) inmidddels afgesloten. LEVC verwacht een sterke vraag vanuit zijn lanceringsmarkt in Londen zodra het orderboek op 1 augustus 2017 opent.

“Londen heeft de weg gewezen met het nemen van zware maatregelen – zoals de Ultra Low Emissions Zone in het centrum – om de uitstoot van taxi- en bestelwagens te verminderen. In slechts enkele jaren verwachten we dat EV’s voor de commerciële exploitant niet alleen gewoon worden, maar in steden over de hele wereld verplicht zullen worden. Dit creëert wereldwijd enorme kansen voor LEVC”, gaf Gubbey als commentaar.

Dus, geen TX5 en geen London Taxi Company. Tijdens dezelfde presentatie is LTC opnieuw gelanceerd als LEVC, waarmee de volgende fase in de transformatie van het bedrijf wordt gemarkeerd. Onderbouwd door een investering van 325 miljoen pond (€ 365,5 miljoen) heeft LEVC – een volledige dochteronderneming van het Chinese Geely – de alledaagse ambitie om de stedelijke commerciële voertuigaanbieder voor steden overal ter wereld te worden.

“Vandaag is een ongelooflijk spannende dag voor het bedrijf, voor de steden van de wereld, voor de lucht die we inademen en voor de bestuurders van bedrijfsvoertuigen”, zei Gubbey in Docklands. “De lancering van LEVC markeert het leiderschap van Groot-Brittannië als eerste innovator in het creëren van ‘s werelds enige volledig toegewijde EV-leverancier voor de stedelijke commerciële markt.”

Een belangrijke overweging voor de nieuwe naam en merkpositionering van het bedrijf is zijn internationale strategie. Die wordt nog gestimuleerd door het feit dat LEVC zijn eerste grote internationale bestelling van de Rotterdamse Mobiliteits Centrale (RMC) in Nederland heeft ontvangen voor een eerste 225 voertuigen die in 2018 worden geleverd. Rotterdam’s RMC is tevens aangewezen als importeur voor de BeNeLux en exploitant van de nieuwe taxi.

Gubbey: “De aankondiging dat RMC onze importeur voor de BeNeLux is, is geweldig nieuws voor LEVC en toont aan dat er in heel Europa en ook elders in de wereld behoefte is aan stedelijke elektrische bedrijfsvoertuigen. We zijn zeer onder de indruk geweest van de visie en het bedrijfsplan dat door het managementteam van RMC werd gepresenteerd en we kijken uit naar een lange en vruchtbare relatie.”

LEVC gaat nog geen prijzen onthullen (in Londense taxikringen gaan geruchten van ruim 60.000 pond – € 63.000 – red.). Vanaf 1 augustus levert LEVC persoonlijke kostenprojecties aan chauffeurs die hun interesse hebben geregistreerd via www.theelectrictaxi.co.uk. “Aangepast aan hun dagelijkse werkwijze”, beloofde Gubbey.

  • Meer dan een “kleine limousine”, maar voortbouwend op de ontwerpgeschiedenis van de FX3, FX4 en TX-serie.

Een reactie plaatsen

css.php