NMBS-tickets nu ook te koop via aanbieders van mobiliteitsdiensten; XXimo als eerste

NMBS-tickets nu ook te koop via aanbieders van mobiliteitsdiensten; XXimo als eerste

Aanbieders van mobiliteitsdiensten – bijvoorbeeld MaaS-bedrijven – kunnen voortaan een selectie van populaire NMBS-producten integreren in hun digitaal aanbod. Eerder waren de Belgische spoorwegen (bij het Antwerpse MaaS-aanbod) nog terughoudend.

De voordelen zijn talrijk: reizigers kunnen op de meest flexibele en eenvoudige manier tickets van verschillende vervoersmodi aankopen en het openbaar vervoer, in het bijzonder de trein, wordt extra in de markt gezet. Vanaf september 2018 zal XXImo als één van de eerste mobiliteitskaartaanbieders treintickets van NMBS verkopen.

De NMBS-producten die door de externe partners worden aangeboden zijn bestemd voor verschillende doelgroepen; gaande van forensen tot jongeren, gezinnen en senioren. Ze zijn ook aangepast aan de multimodale behoeften van de reizigers. In de selectie zit onder meer het standaardbiljet, het weekendbiljet, Go Pass 1, Rail Pass 10, Railease en het seniorenbiljet.

De verkoop van treintickets via externe partners kan de zichtbaarheid en de toegankelijkheid van de trein verhogen. Een toenemend aantal bedrijven biedt multimodale mobiliteitsdiensten aan. Door daarbij verschillende vervoersmodi te integreren, waaronder ook de trein, vereenvoudigen ze het mobiliteitsaanbod. Dergelijke intuïtieve deur-tot-deur vervoersoplossingen (met aanvullende producten zoals toegang tot parkings en laadpalen voor elektrische voertuigen) passen binnen het concept van ‘Mobility as a Service’ (MaaS).

Ook voor werkgevers die hun medewerkers snel en flexibel een mix van mobiliteitsdiensten willen aanbieden, is een geïntegreerd aanbod waarbij verschillende vervoersbewijzen via één app kunnen worden aangekocht interessant. Dat is het zeker op een moment dat almaar meer werknemers aan telewerken doen of deeltijds of buiten de kantooruren werken.

Om externe partners treintickets van NMBS digitaal te laten aanbieden, heeft NMBS een standaard distributieovereenkomst ontwikkeld. Deze is al door een aantal partners ondertekend: XXImo is daar één van. Vanaf september 2018 zal XXImo via haar Milo-app als één van de eerste mobiliteitskaartaanbieders vervoersbewijzen van NMBS kunnen verkopen aan reizigers die hun zakenreis met verschillende vervoersmodi eenvoudig willen plannen en betalen.

NMBS verwacht dat de komende weken en maanden nog meer bedrijven de overeenkomst zullen tekenen en zullen starten met het digitaal aanbieden van een aantal populaire NMBS- tickets.

  • NMBS-tickets nu ook te koop via aanbieders van mobiliteitsdiensten; XXimo als eerste.

Een reactie plaatsen

css.php