NMBS vraagt tien jaar uitstel van liberalisering in België om te kunnen concurreren

NMBS vraagt tien jaar uitstel van liberalisering in België om te kunnen concurreren

Om als OV-bedrijf op de vrije spoormarkt te kunnen concurreren, heeft de NMBS nog tien jaar tijd en bescherming nodig, schrijft ze in haar memorandum aan de politiek dat de media konden inkijken. Het is niet minder dan een zwaktebod om tenminste tien jaar bescherming tegen concurrentie te vragen.

De NMBS vraagt van de (nieuwe) regering de garantie dat het bedrijf ook de komende tien jaar de enige aanbieder van binnenlands reizigersvervoer op het spoor mag blijven. Dat staat in het memorandum dat het bedrijf gisteren verspreidde, in aanloop naar de verkiezingen. Dat betekent dus uitstel van de volledige liberalisering van het gesubsidieerde treinverkeer in België, die de EU-lidstaten in 2023 moeten doorvoeren. De NMBS zegt dat het tijd nodig heeft om zich goed op die liberalisering voor te kunnen bereiden.

De prestaties van de NMBS zijn, in vergelijking met vergelijkbare bedrijven in de spoorsector in andere landen aan de magere kant. Pas de laatste jaren is men bezig om daar verbetering in te brengen. Maar “om die transformatie te kunnen afronden, om leader op de vrije markt te kunnen worden, hebben wij nog tien jaar nodig”, zegt mediavoorlichter Bart Crols in De Standaard. Het antwoord op de vraag van de NMBS zal na de verkiezingen in mei van de nieuwe regering moeten komen.

In zijn memorandum vraagt de NMBS ook om een “duidelijke en ambitieuze visie op mobiliteit bij de overheid”. Daarnaast vraagt de NMBS maatregelen om de modal shift te ondersteunen en verdere investeringen in de spoorsector.

Centraal staat de nieuwe beheersovereenkomst (de laatste dateert van 2008) met de overheid, met duidelijke doelstellingen voor de toekomst. De huidige regering slaagde er niet in de overeenkomst te actualiseren. Ook wil de NMBS een “voorspelbaar financieel kader voor tien jaar”. Daarbij wil de spoorwegmaatschappij ondermeer regionale en lokale overheden laten investeren in stations. Die liggen er in België vaak beroerd bij.

Voor wat hoort wat: de NMBS belooft – ietwat laat – zich te ontwikkelen naar “een moderne, digitale, operationeel en financieel goed presterende onderneming ten dienste van al haar klanten” en belooft (eindelijk) betere stiptheid, een betere beschikbaarheid en kwaliteit van de treinen en de verdere uitbouw van de voorstadsnetten.

  • NMBS vraagt tien jaar uitstel van liberalisering in België om te kunnen concurreren.

Een reactie plaatsen

css.php