Noordoost-Fryslân: Chaotische start van nieuwe leerlingenvervoer

Noordoost-Fryslân: Chaotische start van nieuwe leerlingenvervoer

De start van het nieuwe vervoerssysteem Jobinder in Noordoost-Fryslân is begin deze week zeer chaotisch verlopen, schrijft Waldnet. Onder de naam Jobinder wordt het (WMO) doelgroepenvervoer in Noordoost Friesland vanaf heden geleverd. Het regende maandag en daarna meteen al klachten op Facebook en andere social media.

In een aantal gevallen verscheen er geen taxi of wilde de chauffeur het kind niet brengen naar de plek waar het kind voorheen altijd wel werd afgezet. Ook werden diverse ouders gebeld maar werd tijdens het gesprek duidelijk dat de organisatie het over een totaal ander kind had. Er blijkt dus sprake te zijn van een enorme chaos in de nieuwe organisatie. Andere ouders klagen over het feit dat het nummer van Jobinder een betaald telefoonnummer is. Het inwinnen van informatie is, bij een overbelaste centrale, daardoor een dure grap voor ongeruste ouders.

De gemeente Tytsjerksteradiel laat het volgende weten: “Helaas is dit op de eerste dag bij een aantal ouders niet goed verlopen. Dit levert een begrijpelijke onrust op, het gaat hier tenslotte om een kwetsbare doelgroep. Als gemeente betreuren wij dit ten zeerste en bieden onze excuses aan. Heeft u als ouder/verzorger vragen of zorgen over het vervoer, dan kunt u deze kwijt bij De mobiliteitscentrale, deze is bereikbaar via telefoonnummer 0900-4050500 of info@jobinder.frl.”

Pytsje de Graaf, coördinator van het intergemeentelijke Mobiliteitsbureau gaf de volgende verklaring: “We vinden het erg spijtig en vervelend dat er bij sommige mensen onrust is ontstaan en misschien nog wel is over ons nieuwe coördinatiesysteem. Op zo’n eerste dag gingen de dingen niet goed. Natuurlijk is het een schok voor de mensen waarover het gaat. En helemaal voor deze doelgroep. Voor niemand is verandering gemakkelijk, maar vooral niet voor deze kwetsbare groep kinderen en hun ouders. Gelukkig zijn de meeste kinderen wel goed op hun plek gekomen.”

Er zijn veel vragen over waarom de kinderen laat te horen kregen wie hun bestuurder was. Dat heeft te maken met twee dingen: we hebben de routes aangepast aan de bestaande routes om onrust te beperken. En aan de andere kant verliep de overgang van het personeel anders dan anders. De chauffeurs die al bij een nieuw bedrijf werkten, zegden op het laatste moment af. Sommigen van hen afgelopen pas zaterdag. Dan kan de nieuwe bestuurder dus ook pas laat bij de klant arriveren. Dat vinden we heel vervelend en het is iets waarmee we niet van te voren rekening konden houden. Op dit moment richten we ons op het oplossen van de gevallen van vandaag, zodat we morgen elk kind goed op tijd op de juiste plaats kunnen afleveren.”

  • Noordoost-Fryslân: Jobinder-systeem start chaotisch.

Een reactie plaatsen

css.php