Noord/Zuidlijn rekent op verkeersleiding en treinbeveiliging van Alstom

Noord/Zuidlijn rekent op verkeersleiding en treinbeveiliging van Alstom

Ruim 60.000 reizigers stapten tijdens de openingsdag – vorige week zaterdag – in de nieuwe Noord/Zuidlijn. De Urbalis 400 communications-based train control (CBTC) oplossing van Alstom is het verkeersleidings- en treinbeveiligingssysteem achter de nieuwe Amsterdamse Noord/Zuid metrolijn.

MET, de instantie die binnen Amsterdam verantwoordelijk is voor metro en tram, gunde Alstom in 2012 het contract om Urbalis 400 op de lijn te installeren. De algehele omvang van het project bestaat naast plaatsing van CBTC over de gehele lengte van de nieuwe Noord/Zuidlijn (lijn 52) en de bestaande lijnen 50, 51, 53 en 54, bij elkaar 39 kilometer spoor en 40 stations, ook uit een nieuwe centrale en de installatie van CBTC-apparatuur aan boord van 90 treinen.

“Alstom is uitermate blij onderdeel uit te mogen maken van dit unieke project. Wij ondersteunen GVB en MET graag bij het waarmaken van hun belofte aan passagiers om betere diensten te verlenen, namelijk sneller en betrouwbaarder reizen op de drukste lijnen van het systeem. Ons team blijft klaarstaan om de verwachte prestaties van het netwerk blijvend te verzekeren,” aldus Gian-Luca Erbacci, Senior Vice President Europe van Alstom.

De Urbalisoplossing van Alstom zal het Amsterdamse OV-bedrijf GVB niet alleen helpen de opvolgtijd te verkorten en 25% extra lijncapaciteit te leveren, maar ook de operationele prestatie en betrouwbaarheid te verhogen. Naar verwachting zullen lijn 50, 51, 53 en 54, waarvan sommige oorspronkelijke signaleringsapparatuur nog uit 1977 stamt, tegen 2019 met CBTC in bedrijf zijn.

Alstom kan bogen op ruim 15 jaar ervaring in radio CBTC-oplossingen die verkeersleiders nauwkeurige controle over de verplaatsing van hun treinen geven. Daarmee kunnen ze in alle veiligheid vaker en met hogere snelheid op de lijn rijden – met of zonder bestuurder. Urbalis van Alstom is goed voor 25% van alle radio CBTC-oplossingen die wereldwijd in gebruik zijn. Er zijn meer dan 90 Urbalis CBTC-metrolijnen in 25 landen die meer dan 1.600 kilometer bestrijken. Daarbij kan worden verwezen naar lijnen in Sydney, Beijing, Nanjing, Shanghai, Milaan, Sao Paulo, Toronto, Panama, Riyad en vele andere steden.

  • In 2019 moeten niet alleen de Noord/Zuidlijn, maar ook lijn 50, 51, 53 en 54 met de Alstom Urbalis-apparatuur zijn uitgerust.

Een reactie plaatsen

css.php