NS breidt Zonetaxiservice uit, taxi-concurrentie niet onder de indruk

NS breidt Zonetaxiservice uit, taxi-concurrentie niet onder de indruk

Vanaf afgelopen maandag kun je vanaf bijna ieder station in Nederland een Zonetaxi nemen. Gunstig, want ze zijn vaak goedkoper dan een gewone taxi. Maar reden voor ongerustheid bij concurrenten is er niet, meldt RTL Nieuws, dat een onderzoekje instelde.

Met de service hoopt NS meer mensen te verleiden de trein te pakken, en dat is ook meteen de reden dat NS samen met KNV Taxi de Zonetaxi’s heeft geïntroduceerd, al een paar jaar geleden. Met het aanbieden van een zonesysteem (drie zones) hoopten de initiatiefnemers in de Stichting Zonetaxi de tariefdrempel van de opvolger van de immens populaire Treintaxi weg te nemen.

NS verdient zelf niets aan de ritjes: de opbrengst is voor de taxichauffeur en het bedrijf Transvision, dat de ritjes regelt. Daar krijgt dat bedrijf een commissie van 10 procent voor, vertelt Corien Koetsier van NS aan RTL.

Wat opvalt als we de tarieven van de NS-taxi’s onder de loep nemen, is dat ze voor ritten langer dan vier kilometer goedkoper zijn dan taxi’s in bijvoorbeeld Utrecht, Eindhoven of Rotterdam.

In die steden betaal je voor een normale taxirit een starttarief van net geen 3 euro en vervolgens minimaal 2,10 euro per kilometer.

Bij de Zonetaxi van NS kost de eerste 2 kilometer 7,30, dat is dus duurder. Het starttarief bij de NS taxi ligt op 4,30 euro, maar dat verschil in prijs met een reguliere taxi heb je er snel uit, omdat de tarieven per kilometer zo verschillen. Voor een ritje tot 4 km betaal je 10,30 euro bij de NS-taxi, voor een rit van 6 kilometer 13,30. Wie verder wil, betaalt 3 euro per 2 kilometer, tot een afstand van maximaal 30 kilometer.

Bij Uber, dat zichzelf promoot als goedkoop alternatief, maken ze zich niet zo veel zorgen: “Er wordt niet veel over gesproken”, aldus een bron. Meer opties voor passagiers en alternatieven voor het gebruik van eigen auto’s juicht het bedrijf alleen maar toe, laat een woordvoerder weten.

Ook bij de Utrechtse Taxicentrale ligt men niet echt wakker van de extra concurrentie van het staatsbedrijf met hoofdkantoor in dezelfde stad. “Fantastisch”, reageert de algemeen directeur sarcastisch als RTL Z belt. Hij wil er niet al te veel over zeggen en ook liever niet met zijn naam genoemd worden.

De reden is dat er volgens hem nog gepraat moet worden: “We willen nog even wat puntjes aanscherpen, in dat contract dat ons is toegestuurd en waar nieuwe tarieven voor 2019 instaan.” De UTC heeft ook een contract met Transvision voor het uitvoeren van Zonetaxi-ritten, legt hij uit.

Maar wat er precies schort aan nieuwe afspraken, wil de directeur niet zeggen: “We gaan eerst praten, wij willen een nette deal.” Bang voor omzetverlies is hij niet: “Het gaat maar om een klein stukje van de koek.”

Volgens brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zitten er vooral voordelen aan de de uitbreiding. Niet geheel onlogisch overigens, het positieve geluid: de KNV zit samen met NS in de Stichting Zonetaxi.

“Omdat deze nu ook op kleinere stations beschikbaar zijn, wordt een nieuwe groep potentiële reizigers aangeboord”, aldus directeur Hubert Andela. “Als je niet met de fiets of het OV op het station kan komen, is dit een mooi alternatief.”

Hoewel, mooi alternatief? In Amsterdam en Den Haag zul je geen Zonetaxi kunnen boeken: NS waagt zich daar niet aan. “Dat is een complexe markt en er zijn natuurlijk ook altijd genoeg andere taxi’s”, legt Koetsier uit. De eerste Treintaxi vanaf Amsterdam-Zuid reed destijds onder politiebewaking. Ook vanaf Schiphol komen er geen NS-taxi’s. De service is op 377 van de ruim 400 NS-stations te gebruiken.

“Onze chauffeurs zullen blij zijn dat dit niet naar Amsterdam komt”, reageert Hedy Borreman, directeur van TCA. Volgens haar past het initiatief in een trend, waarin bedrijven van alles proberen om het zo makkelijk mogelijk te maken om van deur tot deur te komen. “Heel onverwachts is het dus niet.”

Borreman heeft nog wel haar bedenkingen bij de lage prijzen: “Er zijn de afgelopen tijd veel bedrijven over de kop gegaan, omdat het allemaal goedkoper moet in deze race naar de bodem. Ergens aan het eind van de rit moet er iemand betalen.” Omdat de prijzen zo laag liggen, moet er volgens haar wel “volume gereden worden om het voor taxibedrijven rendabel te maken, zeker als er nog commissie aan een bemiddelaar betaald moet worden.”

De Zonetaxi’s zijn beschikbaar vanaf de eerste tot de laatste trein. Wie er een wil, moet die wel reserveren. Dat is ook de reden dat de tarieven lager liggen, legt Andela uit. “Bij een taxi op straat, betaal je ook voor de tijd die de chauffeur wacht op klanten. Deze ritten kunnen tussendoor gedaan worden door bedrijven, waardoor ze meer passagiers kunnen vervoeren.”

Om te zorgen dat de taxi er op tijd is, moet een half uur van te voren gereserveerd worden. “Dan geef je aan hoe laat je er bent”, legt Koetsier van NS uit. Bij vertraging moet de klant even het taxibedrijf bellen. “Maar dat gebeurt natuurlijk nooit”, aldus Koetsier lachend.

  • NS breidt de Zonetaxiservice uit, maar de taxi-concurrentie ligt er niet wakker van.

Een reactie plaatsen

css.php