NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt

NS maakt indruk met reclame die diversiteit en liefde ademt

Misschien heb je ‘m al voorbij zien komen op televisie: de nieuwe reclame van de NS, ‘Proef de vrijheid’, waar twee vrouwen met elkaar flirten. Het spotje, begeleid door de stem van Aretha Franklin, wordt met veel lof ontvangen op social media. Vooral omdat het er niet zo dik bovenop ligt en het wordt beschouwd als de normaalste zaak van de wereld. 

Representatie is belangrijk. Als je als kind ontdekt dat je mensen van hetzelfde geslacht veel leuker vindt, dan kan het verwarrend zijn om op televisie alleen maar hetero-stellen te zien. Dat laat je namelijk denken dat jij afwijkend bent. Maar representatie is ook van belang ook om een hele andere reden: acceptatie. Uit is gebleken dat TV-shows als Will & Grace, Modern Family en The Fosters zorgen voor een positievere houding naar LGBTQ’ers. 

Daarnaast is de nieuwe reclame van de NS ook gewoon herkenbaar. Iedereen heeft weleens een leuk meisje of een leuke jongen in de trein gezien en gehoopt dat ze die nog eens tegen zouden komen. Bij deze reclame smelt zelfs de ruigste zeebonk weg, uiteraard aangesterkt door de muziek van Aretha Franklin: “You make me feel like a natural woman”.

  • NS scoort met TV-spot die diversiteit en liefde ademt

Een reactie plaatsen

css.php