NS-test in najaar: extra korting tegen drukke hyperspits

NS-test in najaar: extra korting tegen drukke hyperspits

NS test dit najaar of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits. Door het grote aantal reizigers in wat de NS ‘de hyperspits’ noemt, is het vooral tussen 7.30 en 8.30 erg druk in de trein. In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40% korting reizen. Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Hiermee wordt het voor reizigers interessant om een trein eerder of later te nemen en de drukke hyperspits te mijden.”

Nu nog geldt de 40% korting alleen in de daluren: voor 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00. Ook kunnen deze abonnementhouders tussen 11.00 en 15.00 uur met 60% korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers.

Van Boxtel: “Vanuit verschillende hoeken wordt ons gevraagd of de tarieven kunnen aanpassen om de drukte tegen te gaan. We willen de reiziger echter niet onnodig met hogere kosten opzadelen. Toch willen we weten of, naast de aanschaf van extra treinen, andere tarieven iets kunnen doen tegen de drukke hyperspits. Daarom kiezen we ervoor om te onderzoeken of extra kortingstarieven werken.” Een zogenaamde spitsheffing voor de hyperspits wordt niet meegenomen in de test.

Met de groeiende economie en dalende werkloosheid, nemen steeds meer mensen de trein. NS investeert voor 2,5 miljard in nieuwe treinen om het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n 5%. Sinds december worden 58 met spoed bestelde Sprinters op het spoor gebracht. Vanaf 2018 komen daar nog eens 118 nieuwe Sprinters bij. Daarbij rijdt er vanaf december iedere tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, wat op deze lijn 15% meer plaats oplevert.

NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test.

  • NS gaat experimenteren met korting in de hyperspits in plaats van een toeslag in die periode.

Een reactie plaatsen

css.php