NS wil weer op regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus rijden

NS wil weer op regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus rijden

De NS wil weer meebieden op het regionale spoorvervoer. Na het Fyra-echec, het gesjoemel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg en de problemen met de IC Direct op de HSL, hield het staatsbedrijf zich de laatste jaren op aandringen van Den Haag buiten de strijd om de exploitatie van regionale spoorlijnen, maar daaraan komt nu een eind.

President-directeur Roger van Boxtel kondigde in een interview in De Volkskrant aan dat NS ‘absoluut’ weer in de race is om het spoornetwerk uit te breiden met regionaal vervoer. Van Boxtel heeft al een rondgang gemaakt langs provinciale bestuurders om aan te geven dat NS interesse heeft om op lijnen te gaan rijden die nu nog in handen zijn van buitenlandse concurrenten als Arriva en Syntus. Opmerkelijk, omdat juist die vervoerders, samen met de provincies een succes hebben gemaakt van lijnen die NS – met oud materieel en een kwalijke bediening – ooit liet versloffen.

NS kijkt naar trajecten als Dordrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Wageningen, die respectievelijk in 2018 en 2021 vrijkomen. Van Boxtel: “Ik heb overal interesse in. We hebben de laatste jaren gigantisch veel nieuwe Sprinters gekocht. Die kunnen we inzetten op kortere trajecten.” De NS heeft blijkbaar de onregelmatigheden in Limburg en de daarmee samenhangende boete van 41 miljoen euro wegens overtreding van de mededingingsregels snel verteerd. Destijds wilde de toenmalige minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, dat NS zich niet meer zou richten op de exploitatie van regionale spoorlijnen.

Het spoorbedrijf bood vorig jaar niet mee op de lijn Groningen-Leeuwarden omdat de Staat dat had ontraden. Ook vanuit de Tweede Kamer klonk bij herhaling de roep dat NS eerst maar eens orde op zaken moest stellen op het hoofdrailnet en de HSL. Nu NS betere prestaties kan overleggen en het nieuwe kabinet meebieden op regionale concessies toestaat, wil Van Boxtel geen tijd verliezen.

“Marktwerking houdt NS scherp”, zegt Van Boxtel in De Volkskrant, maar hij ziet niet in waarom alleen buitenlandse concurrenten hun aandeel in de spoormarkt mogen vergroten. “NS presteert al op wereldniveau. Waarom zouden we het spoorwegennet verder opknippen?” Dat vervoerders als Arriva klagen dat de NS al wordt bevoordeeld met de onderhandse gunning van het hoofdrailnet en de HSL (en dat die ‘oneerlijke concurrentie’ toeneemt als het staatsbedrijf weer de regio intrekt) laat Van Boxtel koud.

Oud-politicus Van Boxtel, eind 2015 in dienst gekomen bij NS als opvolger van de weggestuurde Timo Huges, verlengde dit jaar zijn contract bij het spoorbedrijf tot medio 2019. In het interview met deze krant bevestigt hij dat hij niet in de running is voor het burgemeesterschap in Amsterdam, de stad waar zijn partij D66 de grootste is. “Het was ooit echt mijn droombaan. Een keer probeerde ik het, in 2010. Toen nam ik het op tegen mijn goede maatje Eberhard (van der Laan, red.) en redde ik het niet.”

In een persbericht geeft NS er een andere draai aan: “In maart 2016 besloot NS zich met de strategie Spoorslags Beter 2016-2019 te richten op het hoofdrailnet en de HSL. Aanleiding voor deze strategie waren onder meer de afwikkeling van de parlementaire enquête Fyra en de onregelmatigheden bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg. NS koos ervoor om zich volledig te richten op drie kernactiviteiten: betere treindiensten op het hoofdrailnet en HSL, zorgen voor stations en bijdragen aan een betere deur-tot-deur reis. In de strategie heeft NS aangegeven tot 2019 niet meer mee te bieden op regionale concessies.”

NS voelt zich gesteund door de verbeterde prestaties over 2017 – óók op de HSL. “Reizigers waren dit jaar vaker op tijd en door de investering in nieuwe treinen zorgt ervoor dat reizigers veelal een zitplaats hebben. Dit terwijl de reizigersaantallen groeien. De verbeterde prestaties zijn ook terug te zien in de waardering van onze reizigers: 80% gaf NS dit jaar een 7 of hoger (2016: 77%).”

“NS wil ook in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren in het bereikbaar houden van heel Nederland. Goede samenwerking met andere vervoersaanbieders en lokale en regionale overheden is daarbij essentieel. Zo kunnen we samen een bijdrage leveren aan het oplossen van urgente vraagstukken voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling in Nederland. Dat vraagt om creatieve mobiliteitsoplossingen en maatwerkoplossingen.”

  • NS wil weer op regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus rijden.

Een reactie plaatsen

css.php