ÖBB en Siemens ontwikkelen batterijtrein als alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen

ÖBB en Siemens ontwikkelen batterijtrein als alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en Siemens Mobility investeren samen in de toekomst van het personenvervoer en ontwikkelen een elektrohybride batterijaandrijving voor treinen. Vandaag presenteerden beide bedrijven in Wenen het eerste resultaat van dit innovatieve proefproject: het prototype van de Desiro ML Cityjet eco, die trouwens ook al acte de présence gaf op de spoorbeurs Innotrans in Berlijn.

De Cityjet eco is met zijn batterijaandrijving een alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen die momenteel voornamelijk worden bediend met dieseltreinen voor personenvervoer. Dankzij het gebruik van batterijen kan de CO2-uitstoot in vergelijking met dieseltreinen tot 50 procent afnemen. Er wordt verwacht dat de trein na uitvoerige tests in de tweede helft van 2019 voor het eerst kan worden ingezet voor personenvervoer.

“Bij ÖBB hechten we veel belang aan klimaatbescherming. We zoeken altijd naar manieren om onze producten te verbeteren en milieuvriendelijker te maken. In het kader van dit streven zal ÖBB in de toekomst oplossingen blijven zoeken voor de vervanging van dieseltreinen. Als het grootste klimaatbeschermend bedrijf van Oostenrijk, neemt ÖBB met de Cityjet eco het voortouw in de strijd tegen klimaatverandering”, aldus Evelyn Palla, lid van de raad van bestuur van ÖBB Personenverkehr AG.

“Alternatieve en milieuvriendelijke aandrijvingssystemen zoals batterijen, waterstof en hybride systemen worden steeds belangrijker in onze portefeuille. De Desiro ML OBB Cityjet eco kent heel wat winnaars: voor relatief lage investeringskosten krijgt onze klant een veel flexibeler treinpark en kunnen passagiers profiteren van extra reiscomfort”, aldus Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

Siemens ontwikkelt een elektro-hybride batterijaandrijving waarmee de trein zijn nieuw geïnstalleerde batterijen via de pantograaf kan opladen op geëlektrificeerde spoorlijnen. Deze energie kan dan worden gebruikt om de trein aan te drijven op niet-geëlektrificeerde trajecten. Zodra de trein de geëlektrificeerde lijn verlaat, staan de batterijen in voor de stroomvoorziening van de trein. Siemens en ÖBB zullen deze technologie de komende maanden grondig testen in het kader van een proefproject en het systeem verder ontwikkelen met het oog op serieproductie.

In dit gezamenlijke project met Siemens is ÖBB een van de eerste Europese spoorwegmaatschappijen die waardevolle knowhow op dit gebied verwerft en zo de kwaliteit van zijn diensten voor passagiers kan verbeteren en de duurzaamheid van zijn vloot verder kan uitbreiden. Het proefproject zal worden uitgevoerd met een trein uit de Desiro ML-reeks van Siemens die momenteel voor ÖBB wordt geproduceerd. Het ontwerp van de trein laat een bijkomende dakbelasting toe. Hierdoor kan de gebruikelijke productie- en leveringstermijn voor een nieuwe trein van 36 maanden worden gereduceerd tot minder dan de helft.

Het batterijsysteem op de middelste wagon van het geconverteerde treinstel bestaat uit drie batterijcontainers, twee DC/DC-regelaars, een batterijkoeler en andere elektronische onderdelen. Het systeem maakt gebruik van lithium-titanaatbatterijen (LTO-technologie). Deze aangepaste batterijen kunnen dankzij hogere oplaadstromen sneller worden opgeladen dan conventionele lithium-ionbatterijen. Dankzij een speciaal thermisch concept voor de batterijcontainers wordt verwacht dat externe weersomstandigheden geen invloed zullen hebben op de levensduur van de batterijen en hun laadniveau. Wanneer de batterijen klaar zijn voor serieproductie, zouden ze een levensduur van ongeveer 15 jaar hebben, wat betekent dat ze slechts één keer zullen moeten worden vervangen gedurende de hele levensduur van de trein.

  • ÖBB en Siemens ontwikkelen een batterijtrein als alternatief voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.

Een reactie plaatsen

css.php