Onderhandelingen over de wijziging van de Duitse Wet Personenvervoer zijn begonnen: ook daar taxideregulering?

Onderhandelingen over de wijziging van de Duitse Wet Personenvervoer zijn begonnen: ook daar taxideregulering?

De politieke onderhandelingen over een wijziging van de Duitse Wet Personenvervoer (PBefG) zijn begonnen. Dit blijkt uit een aankondiging van SPD’er Detlef Müller, meldt collega Jürgen Hartmann van het vakblad Taxi Times. Al langere tijd wordt er gesproken over een dergelijke ‘opfrisbeurt’ of ‘Novellierung’.

Müller werd door zijn partij benoemd tot rapporteur van de Commissie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur. Müller maakte op zijn website gewag van twee bijzonder belangrijke thema’s die hij in de eerste onderhandelingen aan de orde wil stellen: “We moeten wetten maken om te reageren op nieuwe ontwikkelingen in het personenvervoer door middel van de zogenaamde nieuwe digitale mobiliteitsdiensten, Uber bijvoorbeeld, die niet duidelijk kunnen worden toegewezen aan de eerder gereguleerde gebieden openbaar vervoer, taxi of huurauto-met-chauffeur (‘Mietwagen’). Verder willen we sociale normen definiëren: in aanbestedingen, in bedrijfsoverdrachten, in het wijzigen van leveranciers en in de inzet van onderaannemers.”

Müller verwacht spannende en complexe onderhandelingen “op een gebied dat mensen direct raakt in hun dagelijkse mobiliteit in het tijdperk van digitalisering, maar tot nu toe ondergesneeuwd is geweest in het publieke debat.”

Want zijn SPD ziet hier een kans om “duidelijke sociale elementen in het personenvervoerswetgeving op te nemen, maar ook om een ​​fundamentele koers naar een moderne vervoerswereld te zetten.”

In de Commissie voor Vervoer en Digitale Infrastructuur zitten politici van alle partijen die zijn vertegenwoordigd in de Bondsdag, inclusief leden van de FDP. Die partij had al in december 2018 een ‘position paper’ ingediend waarin werd opgeroepen tot een opsplitsing van de taximarkt. In de loop van de digitalisering zouden nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe aanbieders op de markt komen, waarvoor de bestaande wettelijke voorschriften echter “met de bijbehorende wijzigingen niet langer actueel zijn”. De FDP zet zich daarom in om het tarief voor taxi’s overboord te gooien en in plaats daarvan een “prijsregulering door middel van vrije concurrentie en de invoering van een prijsplafond” te creëren. Blijkbaar hebben de Duitse liberalen in ieder geval over de Duits-Nederlandse grens gekeken.

Dergelijke eisen van de FDP zijn niet nieuw, maar moeten worden beoordeeld tegen de achtergrond van een grote schenking van meer dan 300.000 euro omvatten, die de partij begin 2017 van Ceterum Holding heeft ontvangen. Dit bedrijf bezit driekwart van de Safe Driver Group en die bezit weer de Ennoo GmbH die in Berlijn, München, Düsseldorf, Frankfurt en nu in Keulen werkt als huurautobedrijf en daar het vervoer voor Uber uitvoert. Dit is natuurlijk het bedrijf dat het meeste baat zou hebben bij een wijziging van de Duitse Wet Personenvervoer, waarvoor de FDP zich graag inzet.

  • Koerst de Duitse taxisector – onder aanvoering van de FDP – naar een liberalisering?

Een reactie plaatsen

css.php