Onthulling NS: ‘We hebben al jaren warme en koude treingedeelten’

Onthulling NS: ‘We hebben al jaren warme en koude treingedeelten’

Volgens De Telegraaf heeft NS in het ontwerp van treinen ooit bewust gekozen voor treincompartimenten met verschillende temperaturen. Zo kunnen reizigers – die dit vermoedelijk nooit wisten – zelf een favoriete temperatuur kiezen. “De één wil het warmer, de ander iets kouder.”

De reden voor de vraag van de krant: net als elk jaar bij zomerse temperaturen heeft de airco in de trein het moeilijk. “Met extreme temperaturen krijgt de airco het lastig. Dat begint bij dertig graden,” zegt een NS-woordvoerder.

Hoe hard de airco blaast, kan de machinist namelijk zelf niet instellen, maar reizigers kunnen wel degelijk kiezen voor meer koelte, onthult de NS woensdag. “De één wil het kouder hebben, de ander warmer. Ooit is in het ontwerp van de klimaattechniek bewust gekozen voor verschillen per compartiment.”

Waar het warm is en waar het eerder koud is, staat nergens aangegeven op of in de trein. Reizigers moeten de trein doorlopen en simpelweg voelen waar het bevalt. Vermoedelijk heeft het gros van de treinreizigers echter geen flauw idee dat de coupés verschillende temperaturen hebben en dat het een goed idee is om een ’rondje trein’ te maken. De meeste reizigers zijn eerder geïnteresseerd in een rustige dun-bezette coupé.

Ook de NS erkent dat er beter kan worden gecommuniceerd. “Het is een goede suggestie om dat op te nemen in de service. Dat is nu niet voorzien. We zouden daar meer informatie over kunnen geven, al heb ik de ervaring dat mensen nu ook zelf door trein de trein lopen en een plekje kiezen waar het ze bevalt. Het is ook persoonlijk, natuurlijk.”

En wat nog extra lastig is: volgens de NS kan de temperatuur per regio nog sterk verschillen; buiten de trein, maar uiteindelijk ook in de trein. Zo is de favoriete coupé na een uurtje treinen ineens niet meer de ’beste’, bevestigt de NS-woordvoerder. “Wie naar een andere plek in het land reist, vindt de koelere coupé na een tijdje misschien wél prettig, terwijl dat eerst anders was”, aldus de NS-woordvoerder.

Het aantal klachten over de airconditioning is in 2018 gedaald. Vorig jaar waren er in de eerste helft van de zomer, van 1 juni tot 15 juli, nog 759 berichten op sociale media met ’airco’ erin tegenover 419 dit jaar, aldus de NS. Ook het aantal berichten dat als klacht wordt gemarkeerd, is gedaald, van 129 naar 103.

De NS meldde woensdag dat het de ’prioriteit van de airco’ heeft verhoogd: zodra de airco kapot gaat, wordt de trein direct van het spoor gehaald voor reparatie. Dat is een standaardprocedure voor de zomer, aldus de woordvoerder. “In de winter is dat minder belangrijk, want als de airco kapot is, kan een trein nog prima rijden.”

Overigens vertelde een machinist dinsdag de Telegraaf-journalist dat de temperatuurverschillen binnen de trein met de ‘machinekamer’ te maken zouden hebben. Aan het begin van de trein zou het daardoor kouder zijn. De woordvoerder van de NS kon dat niet bevestigen.

  • Volgens NS zijn er in elke trein verschillende klimaatzones.

Een reactie plaatsen

css.php