Ontsnapt Bombardier Brugge aan nieuwe ontslagronde?

Ontsnapt Bombardier Brugge aan nieuwe ontslagronde?

De medewerkers van Bombardier in Brugge – waar al een herstructurering loopt – hopen dat ze ontsnappen aan een nieuwe ontslagronde nu vliegtuig- en treinbouwer Bombardier wereldwijd 5.000 jobs schrapt.

Bij de aankondiging van zijn derde kwartaalresultaten maakte Bombardier bekend alweer in te grijpen op zijn organisatie. Tijdens de komende 12 tot 18 maanden gaan er wereldwijd 5.000 banen uit, goed voor jaarlijks 250 miljoen dollar aan kostenbesparingen. Tegelijk verkoopt het bedrijf enkele vliegtuigactiviteiten.

Met de nieuwe kostenbesparingen is het – aldus De Tijd – alweer bang afwachten in Brugge, waar Bombardier zijn enige vestiging in België heeft. Daar is de vorige ontslagronde nog niet rond. Bombardier verloor in het voorjaar van 2017 zijn positie als ‘lead site’, waarna de aankondiging volgde dat 160 jobs op de helling stonden. Tegelijk werden 40 contracten niet verlengd. Na overleg kon het jobverlies beperkt worden tot 120, veelal vrijwillige vertrekkers.

Welke impact Brugge ditmaal ondervindt van de wereldwijde ontslagronde is nog niet duidelijk. Het zwaartepunt van de ontslagronde ligt deze keer in de vliegtuigtak. Daar verdwijnen 3.700 van de 5.000 jobs. De tak voor trein- en trammaterieel levert de overige inspanningen. Bombardier Brugge produceert trein- en tramstellen en valt dus binnen die laatste tak.

Volgens de bonden is er door de vorige herstructurering nu al te weinig competentie binnen de Brugse vestiging. Regelmatig moet een beroep worden gedaan op externe firma’s. Een nieuwe ontslagronde zou neerkomen op een sluiting, aldus de bonden.

De bonden hopen dat het NMBS-order uit 2015, om tot in 2021 450 dubbeldeksrijtuigen te leveren, voldoende garanties biedt om te ontsnappen aan een nieuwe herstructurering. Die bestelling bevat bovendien een optie voor meer treinstellen.

  • Ontsnapt Bombardier Brugge door de NMBS-order aan verdere krimp?

Een reactie plaatsen

css.php