OV-bedrijf VHH en ioki (van DB) blijven hun (taxi-achtige) shuttle-aanbod in Hamburg uitbreiden

OV-bedrijf VHH en ioki (van DB) blijven hun (taxi-achtige) shuttle-aanbod in Hamburg uitbreiden

Negen maanden na zijn lancering heeft de on-demand shuttle ioki Hamburg zijn bedieningsgebied uitgebreid vanuit stadsdelen Osdorf en Lurup naar Billbrook. De Ioki Van, een dochteronderneming van Deutsche Bahn (DB) voor intelligente on-demand mobiliteit en Vervoersbedrijf Hamburg-Holstein GmbH (VHH) vervoerden al meer dan 180.000 passagiers sinds de lancering in juli 2018

“VHH en ioki hebben in Lurup en Osdorf laten zien dat ze snel en met succes innovatieve en flexibele vormen van mobiliteit binnen het openbaar vervoer kunnen implementeren. En de samenwerking gaat verder: vanaf de herfst dit jaar wordt een nieuw gebied bediend. Dan zal ook ioki Hamburg in Billbrook gaan opereren,” kondigt Toralf Müller, Managing Director van busbedrijf VHH aan. Billbrook bestaat voor een groot deel uit een industriepark met meer dan 1.000 bedrijven en meer dan 20.000 werknemers. Vooral voor forenzen kan de nieuwe ‘first-and-last-mile’ link met bestaande buslijnen nuttig zijn.

In de komende maanden zal de integratie in het Hamburger Verkehrsverbund (HVV) verder worden uitgebreid. In de volgende stap is het de bedoeling om klanten de aansluitende ioki- verbindingen met het openbaar vervoer in de app te laten zien wanneer ze uit de bus stappen. “We zijn erg blij met de start van ioki Hamburg. Ons plan om het openbaar vervoer te versterken is een inhaalslag: de helft van onze passagiers kan naar belangrijke haltes van het openbaar vervoer worden gebracht. We hebben al de weg geëffend voor het veranderen van mobiliteitsgewoonten. In de toekomst willen we meer mensen uit Lurup en Osdorf overtuigen hun auto te laten staan en in plaats daarvan met de Ioki Hamburg Shuttle te reizen,” zegt Michael Barillère-Scholz, Managing Director van Ioki.

Met de 20 elektrische voertuigen die tot nu toe zijn gebruikt (waaronder een aantal ‘Londense’ TX-E taxi’s van LEVC), zijn al 130.000 ritten gemaakt. Gemiddeld 1,74 personen per reis zitten in een ioki-shuttle. Ter vergelijking, in een privéauto zijn er 1,47 personen. Het doel van het aanbod is om het bestaande OV te versterken en het autoverkeer te verminderen. Daarom is het volledig geïntegreerd in het tarief van het Hamburgse Verkehrsverbund (HVV).

Momenteel zijn er altijd een boekingen die niet worden gebruikt, maar ook niet worden geannuleerd. Dit belast het algoritme en blokkeert verzoeken van andere klanten. Dus ze leiden niet alleen tot extra werk, maar ook tot het feit dat er voor andere passagiers die met ioki Hamburg rijden geen voertuig beschikbaar is.

Om de hoge kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen en uit te breiden, komt er vanaf 2 april 2019 per geboekte reis per HVV-kaartje een opslag van een euro per persoon. Wie de aanvullende service regelmatig gebruikt, kan ook een week- of maandkaart kopen. Betalen kan via de smartphone of een ‘ouderwetse’ overboeking naar ioki Hamburg.

De ioki Hamburg Shuttle is openbaar vervoer zonder vaste lijnen of een vaste dienstregeling. Busbedrijf VHH werkt samen met ioki. Reizigers met vergelijkbare routes worden automatisch via een algoritme gebundeld in carpools en samen vervoerd. Er werden extra haltes opgezet met tussenafstanden van niet meer dan 200 meter in het servicegebied. Op deze manier wordt het gebied optimaal afgedekt en worden de bestaande bus- en treindiensten aangevuld.

  • OV-bedrijf VHH en ioki (van DB) blijven hun (taxi-achtige) app-aanbod in Hamburg uitbreiden – met TX-E taxi’s van LEVC. Foto: ioki.

Een reactie plaatsen

css.php