OV-Klantenbarometer 2016: klantoordeel stads- en streekvervoer hoogste sinds 16 jaar

OV-Klantenbarometer 2016: klantoordeel stads- en streekvervoer hoogste sinds 16 jaar

CROW-KpVV voert jaarlijks het onderzoek OV-Klantenbarometer uit, eind 2016 voor de 16e keer. Het is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer.

In het laatstgehouden onderzoek gaven 82.352 reizigers in 70 onderzoeksgebieden tijdens 6.559 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben. Het algemeen oordeel (7,57) is het hoogste sinds 16 jaar, het klantoordeel sociale veiligheid blijft gelijk en het gebruik van de OV-chipkaart klom vorig jaar van een 7,9 naar een 8,1.

Wat zijn de opvallende resultaten?

  • Algemeen klantoordeel over de rit wordt steeds hoger:
  • Sociale veiligheid: De waardering van de sociale veiligheid is in 2016 op hetzelfde hoge niveau gebleven: een 7,7 voor veiligheid algemeen, een 8,0 voor veiligheid tijdens de rit en een 7,8 voor de veiligheid op de instaphalte
  • OV-chipkaart: OV-reizigers zijn nog meer tevreden over de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak en het gemak van het kopen van een vervoerbewijs en/of laden van reissaldo geven zij nu een 8,1 (was 7,9) en een 7,8 (was 7,7)

De algemene top 3 in 2016

  • Busvervoer Schiermonnikoog
  • Veerdienst Dordrecht–Rotterdam en Drechtsteden
  • Busvervoer Vlieland, Terschelling en Ameland

Beste regionale treindiensten 2016

  • Apeldoorn–Zutphen
  • Dordrecht–Geldermalsen
  • Zwolle–Emmen

Beste stadsvervoer 2016

  • Rotterdam, tram
  • Stadsdienst Lelystad
  • Stadsdienst Apeldoorn

Beste streekbusvervoer (op vasteland) 2016

  • Zaanstreek
  • Streekvervoer Almere
  • Waterland

Rapportages en webtool: de belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers, te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2016. Daar zijn onder andere ook de 25 deelrapportages (ov-autoriteiten en vervoerders) en de verantwoording te downloaden. De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie www.ovklantenbarometer.nl.

Aparte rapportage sociale veiligheid: over de klantwaardering van sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer verschijnt in april een rapport.

  • OV-Klantenbarometer: het algemeen oordeel (7,57) is het hoogste sinds 16 jaar.

Een reactie plaatsen

css.php