Parool: “Uber opnieuw in opspraak: Het is wachten op de volgende dode”

Parool: “Uber opnieuw in opspraak: Het is wachten op de volgende dode”

Opnieuw is een Uberchauffeur betrokken bij een dodelijk ongeluk, aldus de Amsterdamse stadskrant Het Parool. Uit een rondgang onder chauffeurs komt het beeld naar voren dat het bedrijf ze steeds vaker aanspoort om lange dagen te maken.

Het bedrijf erkent dat de taxichauffeur die dinsdag een dodelijk ongeval veroorzaakte op de Rozengracht online was, maar benadrukt dat hij niet bezig was met een rit voor de app.

Het is inmiddels een voorspelbare reactie van het bedrijf dat taxichauffeurs en klanten met elkaar in contact brengt: iedere verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid ligt bij de chauffeurs. Omdat het bedrijf zich zo gemakkelijk onttrekt aan elke verantwoordelijkheid, noemden de ouders van het vorige dodelijke slachtoffer (Mare Welkers, ook in Amsterdam) Uber daarom een ‘amoreel bedrijf.’

Tegelijkertijd beklagen steeds meer Uberchauffeurs zich erover dat het bedrijf ze onder druk zet om zo lang mogelijk te rijden. Vaak gaat het om jonge mannen met nauwelijks rij­ervaring. Als zij een normaal salaris willen overhouden aan hun werk zijn dagen van twaalf uur geen uitzondering. Volgens hen gaat dit ten koste van de verkeersveiligheid.

Het dodelijke ongeval van dinsdagochtend is het tweede in korte tijd waarbij een chauffeur van Uber betrokken is. In maart vorig jaar werd de 22-jarige Mare Welkers aangereden op de Molukkenstraat door een 21-jarige Uberchauffeur. Zij overleed later die dag aan haar verwondingen. De chauffeur werd vrijgesproken, hoewel bleek dat hij in de 24 uur voorafgaand aan het ongeluk nog geen acht uur rust had genomen.

Uit Amerikaans onderzoek bleek afgelopen maand dat het aantal dodelijke ongevallen voor het eerst sinds decennia is toegenomen sinds Uber en het vergelijkbare bedrijf Lyft hun intrede hebben gedaan. Volgens de onderzoekers is de stijging van 2 tot 3 procent van het aantal verkeersdoden rechtstreeks in verband te brengen met het begin van de deelbedrijven. Voor Amsterdam geldt dat er slechts bij uitzondering taxichauffeurs zijn betrokken bij dodelijke ongevallen: gemiddeld gebeurt dit eens per drie jaar. Nu doen zich in relatief korte tijd twee van zulke ongevallen voor.

Het beeld van taxichauffeurs dat de Uberrijders te lange dagen draaien en daarmee het verkeer onveiliger maken, wordt bevestigd door Bas Vos van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi. Hij zegt dat, in weerwil van het beeld dat bestaat van het rijgedrag van chauffeurs, taxi’s slechts bij hoge uitzondering betrokken zijn bij ongelukken met fatale afloop. “De laatste paar jaar is het steeds raak en Uber heeft daar een aandeel in.”

De Amsterdamse SP deed vorig jaar een onderzoek naar arbeidsomstandigheden van taxichauffeurs. Volgens Raadslid Tiers Bakker is het de hoogste tijd dat het rijk met maatregelen komt om het verkeer weer veiliger te krijgen. “Amsterdam mag het aantal chauffeurs niet beperken. Doordat er zoveel zijn, vooral door de komst van Uber, krijg je de situatie dat mensen veel te lange dagen maken. Ze verdienen niets, dus ze moeten wel.”

Uber zegt komende week een rijtijden­limiet te introduceren die de chauffeur dwingt om automatisch tien aaneengesloten uren offline te gaan nadat hij meer dan twaalf uur heeft gereden. Dit zou moeten voorkomen dat chauffeurs vermoeid rondrijden.

Taxichauffeurs mogen maximaal zestig uur per week werken. Dit geldt zowel voor chauffeurs in vaste dienst als voor zelfstandigen. Per etmaal moeten zij minimaal tien aangesloten uren rust nemen. Zelfstandigen moeten per twee weken minimaal 72 uur vrij zijn, schrijft de rij- en rusttijdenwet voor taxichauffeurs voor. Dat moet zijn opgesplitst in blokken van minimaal 24 uur, dus drie dagen.

Uberchauffeurs draaien opvallend veel nachtdiensten: zij mogen per zestien weken 52 nachtdiensten draaien of 140 nachtdiensten op jaarbasis. De wet stelt dat bij collectieve afspraken afwijkingen mogelijk zijn.

Afgezien van de aspecten van verkeersveiligheid, wijzen Amerikaans onderzoek en de ervaringen in Londen uit dat Uber en Lyft ook een belangrijke bijdrage leveren aan de toename van voertuigen in de binnensteden, de congestie en aan de luchtvervuiling in stadscentra. In verschillende steden (ondermeer New York) neemt het gebruik van het openbaar vervoer bovendien af, doordat mensen voor iets meer geld van een metro- of buskaartje liever een Uber of Lyft nemen.

  • Parool: “Uber opnieuw in opspraak: Het is wachten op de volgende dode”

Een reactie plaatsen

css.php