Pas vanaf 2024 meer treinverkeer tussen Groningen en Leer door nieuwe brug

Pas vanaf 2024 meer treinverkeer tussen Groningen en Leer door nieuwe brug

Een nieuwe Friesenbrücke over de Ems bij het Duitse Weener is minstens 20 minuten per uur beschikbaar voor treinverkeer. Hierdoor kunnen dagelijks treinen over de brug rijden en is er zelfs ruimte voor een extra sneltrein. Dit is de uitkomst van een overleg van de Duitse staatssecretaris van Verkeer met Groninger gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, bestuurders uit Leer en Papenburg, treinvervoerder Deutsche Bahn en de Meyer Werft. Eind 2024 moet de brug klaar zijn.

In december 2015 werd de Friesenbrücke bij Weener geramd door een schip. Sindsdien is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Leer en wordt er gesproken over een vervangende brug. Aanvankelijk zouden treinen maar beperkt over de brug kunnen rijden omdat de Meyer Werft in Papenburg voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou ingaan tegen de plannen van de provincie Groningen om de treinverbinding tussen Groningen en Bremen juist te verbeteren (het project Wunderline).

De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het trein- als het scheepvaartverkeer. Gedeputeerde Gräper is blij met de gevonden oplossing. “Ik ben blij dat we nu eindelijk duidelijkheid hebben en dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen tevreden mee zijn.” De nieuwe brug moet ook nog eens veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner wordt. (MvdB)

  • Nieuwe kansen voor Arriva’s Wunderline tussen Groningen en Bremen.

Een reactie plaatsen

css.php