Pier Eringa (ProRail): “Het spoor moet op de schop”

Pier Eringa (ProRail): “Het spoor moet op de schop”

Het spoor moet op de schop om over enkele jaren niet muurvast te lopen. De groei van treinreizigers en goederen gaat zo snel, dat ProRail-baas Pier Eringa hard ingrijpt, vertelt hij in een exclusief interview met De Telegraaf.

Het aantal treinreizigers neemt de komende jaren alleen maar toe. Als er niet snel gemoderniseerd wordt, loopt het spoor hopeloos vast. “Bij iedereen is een pitstopmentaliteit nodig om dit te realiseren”, benadrukt Eringa. “Ons spoor moet geschikt worden voor twee keer zoveel treinen, die korter op elkaar rijden met veel hogere snelheden.”

Extra rails en opstelplaatsen moeten er komen, maar ook bijvoorbeeld dubbele spanning op de bovenleiding, meer hogesnelheidwissels, moderne beveiliging en proeven met waterstoftreinen en zelfrijdende locs. “De diesels gaan eruit en de machinist krijgt op den duur een andere rol”, meent Eringa.

Volgens hem moet en zal er de komende drie jaar drastisch vernieuwd worden. “De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog. Vergelijk het met de zwart-wittelevisie. We moeten met onze tijd mee, ook qua kennis.”

Eringa wijst op de concrete stappen die inmiddels zijn genomen: “In Duitsland worden waterstoftreinen, die hun eigen elektriciteit opwekken, al getest. Nederland mag niet achterblijven. Binnenkort openen we ook hier een testtracé voor autonome treinen. Daar gaan we mee aan de slag.”

Het vergroten van de capaciteit – meer treinen over hetzelfde spoor – is eveneens noodzakelijk. Iets dat volgens Eringa dankzij de komst van het gloednieuwe ERTMS3-veiligheidssysteem zonder problemen gerealiseerd gaat worden. “De capaciteit op het spoor wordt daarmee enorm vergroot. Spoorboekloos rijden, elke tien minuten een intercity, waarmee eind dit jaar op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven wordt gestart, zal worden uitgerold op alle drukke treinroutes”, schetst hij de toekomst.

Dat betekent volgens Eringa ook dat de stations worden aangepast. „Langere, brede perrons, actuele informatie, elektronische wegwijzers, spreiden van reizigers, meer roltrappen en comfort. Mensenstromen moeten beheersbaar blijven, anders krijgen we dezelfde toestanden als op Schiphol. Het is aan de vervoerders om in pieken genoeg zitplaatsen te bieden.”

De afgelopen acht jaar is het aantal treinritten in Nederland volgens ProRail met een derde toegenomen. Het aantal reizigers zal de komende vijf jaar volgens de prognose 15% stijgen. Er moet op het spoor ruimte komen om 800 extra treinstellen te laten rijden. Het nieuw materieel moet bovendien een plek krijgen om te parkeren en om schoongemaakt en hersteld te worden. Op de lijn Amsterdam-Eindhoven gaan naar schatting 40% meer treinen rijden.

In het interview met De Telegraaf heeft Eringa het verder over de financiering van de gewenste uitbreidings- en vernieuwingsslag (“een politieke keuze”), hoe de intelligentie van ‘de wal’ verschuift naar de trein (via communicatie in de cloud) en er meer preventief onderhoud komt door meer data en sensoren (en dat onderhoud ook overdag gebeurt) en hoe 90% op tijd rijden vrij zeker is, de keuze voor een “middelmatige HSL” (meer zit er niet in).

  • Pier Eringa: “Het spoor moet op de schop.”

Een reactie plaatsen

css.php