Platforms komen met keurmerk voor ‘goed opdrachtgeverschap’

Platforms komen met keurmerk voor ‘goed opdrachtgeverschap’

Goed verzekerd, geschoold én sparen voor de oude dag: met de oprichting van de stichting FreeFlex United willen de platforms Temper en Roamler laten zien dat ook de platformeconomie zorg kan dragen voor haar freelancers, schrijft BNR. De stichting wil als keurmerk fungeren en heeft als doel om de platformbedrijven een beter imago te geven. Verder wil zij een serieuze gesprekspartner zijn in de discussie over de arbeidsmarkt van de toekomst. “We willen dat niemand de dupe wordt van deze manier van werken.” De oprichting komt op een moment dat het Europees Parlement debatteert over de invoering van een richtlijn die ondermeer platform- werkers enige bescherming moet geven.

Europarlementariër Agnes Jongerius liet het Wiardi Beckman Instituut, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, een studie doen naar normalisering van de platformeconomie en betere bescherming van de platformwerkers. Jongerius vindt dat de platformeconomie de klok terugzet naar de 19eeuw en het stukloon. Bovendien kleedt de platformeconomie de platform- werkers uit qua sociale bescherming (Een uitgebreid interview met haar is the vinden in het komende nummer van Magazine Personenvervoer).

Niels Arntz, mede-oprichter van Temper, een platform voor horeca en detailhandel, bespreekt die toekomst regelmatig met ambtenaren, bonden, verzekeraars en pensioenfondsen. “We drinken heel veel koffie, maar het is nu tijd voor actie”, zegt hij. Voortaan spreken Temper en de andere initiatiefnemer, crowdsourceplatform Roamler, over freeflexers – de benaming voor iedereen die geld verdient in de zogenaamde kluseconomie. Ook zij verdienen enige mate van zekerheid, is de gedachte.

Behalve als keurmerk voor welwillende platformbedrijven, wil de stichting ook een stok achter de deur zijn. Want hoewel een aansprakelijkheids- verzekering in de maak is die verzekeren per minuut mogelijk maakt, en hoewel er op hoog niveau wordt gesproken over een pensioenvoorziening voor flexwerkers, is er in de praktijk nog weinig geregeld voor de freeflexers. 

“Slim dat ze zelf de controle pakken”, zegt Martijn Arets, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. Nu overheid en vakbonden achterblijven met het stellen van regels rond de platformeconomie, viel het volgens hem the verwachten dat de branche zelf actie zou ondernemen om zekerheid the krijgen. “Dat is ook belangrijk voor investeerders. Het eerste dat zij willen weten, is hoe het is gesteld met de wetgeving op dit terrein. Daarover moet duidelijkheid zijn.”

Wil de stichting een legitieme gesprekspartner worden, is het noodzakelijk dat zich snel meer platformen aansluiten bij de stichting. “Ook als dit concurrenten zijn, anders is het niet meer dan een slimme manier van zelfpromotie”, zegt Arets.

Volgens Niels Arntz van Temper zijn er meerdere die in aanmerking komen, maar hij wil nog geen namen noemen. Desgevraagd reageren enkele andere platformen positief. Uber laat per e-mail weten chauffeurs en koeriers al extra verzekeringen aan te bieden voor onder andere ziekte en ongevallen. Ook de koeriers van Deliveroo zijn verzekerd, vertelt een woordvoerder. “Maar wij zouden graag meer sociale zekerheid bieden, doorbetalen bij ziekten bijvoorbeeld. Dat is wettelijk nog niet mogelijk, helaas.”

Dick Koerselman, voorzitter van de FNV Horecabond is blij met de komst van de stichting. “We gaan graag met ze in gesprek want ook wij willen de positie van deze “freeflexers” verbeteren.” Wel benadrukt hij dat de ambities moeten resulteren in concrete regels. “Wij bestrijden slechte flex.” Onderzoekers van de Oxford University introduceerden eind maart het “Fairworks rating system”, waarin platformwerkers hun platform kunnen beoordelen aan de hand van vijf standaarden die de arbeidsomstandigheden in kaart brengen.

  • Platforms komen met keurmerk voor ‘goed opdrachtgeverschap’.

Een reactie plaatsen

css.php