Proef met mobiel inchecken met je telefoon: miljoen euro kostende proef faliekant mislukt

Proef met mobiel inchecken met je telefoon: miljoen euro kostende proef faliekant mislukt

Het leek zo’n simpel en vernuftig idee: met je telefoon inchecken voor de trein, zodat je nooit meer een ov-pasje op zak hoeft te hebben, meldt De Volkskrant. Toch is een miljoenen euro’s kostende proef met het mobiel inchecken voor het openbaar vervoer faliekant mislukt. Dat heeft Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, laten weten aan de achtduizend deelnemers van de proef.

“Het is zover.” Opgetogen maakte Translink in mei 2017 bekend dat het inchecken voor het openbaar vervoer het volgende stadium van zijn evolutie had bereikt. Samen met de telecombedrijven KPN en Vodafone startte het bedrijf achter de ov-chipkaart een proef met als doel om diezelfde kaart tot het verleden te verbannen. Maximaal tienduizend reizigers konden vanaf maandag 22 mei een app downloaden die het mogelijk maakte om met een mobiele telefoon in te checken. Hun ov-chipkaart mochten zij thuis in een laatje laten liggen.

De proef kende vanaf het begin de nodige beperkingen. Zo konden alleen gebruikers van Android-telefoons de app downloaden (Apple gaf geen toestemming om de chip in iPhones te gebruiken) en moesten reizigers die de ov-app wilden gebruiken altijd het volle pond betalen, omdat het laden van reisproducten die korting geven op de telefoon nog niet mogelijk was.

Al snel bleek dat het aantal deelnemers op een teleurstellend peil bleef steken. Na twee maanden maakten minder dan vijfduizend reizigers gebruik van de ov-app, die bovendien kampte met kinderziekten. Zo konden KPN-klanten zich door technische problemen tijdelijk niet aanmelden voor deelname aan de proef.

Überhaupt was het werkend krijgen van de app ingewikkeld en tijdrovend: reizigers moesten niet alleen een app downloaden, maar ook een digitale portemonnee aanvragen bij hun provider en een eurocent overmaken naar Translink.

“Deze technologie is uiteindelijk niet geschikt om breder uit te rollen”, zegt woordvoerder Maarten Bijl van Translink. “Een proef kan ook mislukken, dat hoort bij innovatie. We hebben ervan geleerd en gebruiken de ervaringen in onze zoektocht naar geschiktere technologieën.” Volgens Bijl is de gebruikte techniek, gebaseerd op het hebben van een fysieke chip op de simkaart van een telefoon, te complex gebleken. “Het aanmeldproces was daardoor te ingewikkeld voor reizigers.”

Wie doorzette en de app werkend kreeg, was in de meeste gevallen tevreden, zegt Bijl. “89 procent van de gebruikers beoordeelde onze app met een 7 of hoger.” Die resultaten stemmen hoopvol voor een volgende proef met mobiel inchecken in het openbaar vervoer. Bij zo’n toekomstige poging wil Translink het aanmeldsysteem niet meer baseren op een fysieke chip, maar op software in de telefoon.

Volgens Bijl besteedde de transportsector, in dit geval Translink en de verschillende vervoerders, in totaal 2,2 miljoen euro aan het mobiel inchecken voor het ov. Wat KPN en Vodafone kwijt zijn aan het mislukte project, is niet bekend: de telecombedrijven willen niets loslaten over de kosten.

Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV heeft het over “een enorme mislukking” en een “aanfluiting.” Het is heel veel reizigers überhaupt niet gelukt om aan de proef mee te doen omdat ze maar liefst drie apps op hun telefoon moesten installeren, hetgeen vaker niet dan wel lukte door allerlei problemen: technische storingen, incompatibiliteit van telefoonsoftware met chipsoftware, problemen bij telecomproviders, meningsverschillen tussen Translink en de telecomproviders.

OV-chipkaartbedrijf Translink heeft aan Voor Beter OV bevestigd dat per 15 juni de stekker uit het totaal mislukte project wordt getrokken. De deelnemers krijgen € 7,50 van Translink uitbetaald om weer een gewone OV-chipkaart te kunnen kopen. Translink schermt  met een hoge tevredenheid onder de deelnemers aan de proef, maar gaat daarbij voorbij aan het feit dat het het overgrote deel van de reizigers dus niet eens is gelukt om aan de proef mee te doen. Hun (on)tevredenheid is nergens geregistreerd.

Daarnaast is het project de kinderschoenen nooit ontstegen. Zo kon alleen maar op saldo worden gereisd zonder korting: aan het testen van persoonsgebonden reisrechten, zoals voordeelurenkorting of trajectabonnementen is men niet nog eens toegekomen.

  • Proef met mobiel inchecken met je telefoon: miljoen euro kostende proef faliekant mislukt.

Een reactie plaatsen

css.php