ProRail plaatst betonblokken op gevaarlijke spoorwegovergang

ProRail plaatst betonblokken op gevaarlijke spoorwegovergang

ProRail heeft eerder deze week een gevaarlijke onbewaakte overweg in Lunteren aan de Mijlerweg met betonblokken afgesloten voor weggebruikers. Het is de eerste keer dat dit op deze manier gebeurt. Topman Pier Eringa had eerder aangekondigd niet meer te willen wachten op jarenlange besluitvorming en weerstand bij enkele omwonenden en te beginnen met opheffing om de veiligheid te verhogen.

Connexxion, de vervoerder van de Valleilijn, schaart zich in De Volkskrant achter het voornemen van ProRail. Die wil ook geen onbewaakte overwegen om machinisten te beschermen tegen dodelijke ongelukken met wegverkeer en voetgangers. “Deze week sluiten we ook de overweg in Scheemda af met een hek, totdat die beveiligd wordt”, aldus een woordvoerder.

Ook in Groningen maakt de spoorbeheerder haast. “We zijn samen met provincie, gemeenten en ministerie dichtbij een akkoord over de aanpak van vijftien overwegen. Het gaat nu hard. Alle openbare onbewaakte overwegen moeten verdwijnen.” Het Nederlandse spoorwegnet telt ruim 2.350 overwegen, waarvan ruim 1.900 openbaar toegankelijk zijn voor alle weggebruikers.

Het overgrote deel daarvan is beveiligd met bellen, lichtsignalen en spoorbomen. De ruim honderd Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) worden alleen aangegeven met Andreaskruis en schrikhekken. Daar moeten mensen zelf alert zijn op een naderende trein. “Dat maakt deze overwegen, zeker als ze op makkelijk toegankelijk terrein liggen, levensgevaarlijk. Want het verkeer neemt toe en treinen rijden steeds frequenter en sneller. De NABO is niet meer van deze tijd. Vele liggen ook in een landelijke omgeving, waarin mensen niet bedacht zijn op plotseling naderende treinen. Er vallen jaarlijks gemiddeld twee doden, dagelijks vinden bijna-ongelukken plaats”, aldus Eringa.

Om aan die situatie een einde te maken wil hij alle publieke NABO’s zo snel mogelijk aanpakken. „Dat kan door deze overwegen op te heffen of te beveiligen. Als we een overweg opheffen, houden we altijd rekening met de lokale situatie. Als er een beveiligde overweg of ongelijkvloerse kruising in de buurt is, wordt verkeer hiernaar toe omgeleid.”

Op veel plekken gaat het volgens Eringa nu goed met gesprekken over onbewaakte overwegen. “We maken afspraken met lokale bestuurders, belangenorganisaties en rechthebbenden.”

ProRail wil de afzetting door het plaatsen van betonblokken inzetten op plekken waar de gesprekken al jaren lopen en in een impasse verkeren, terwijl er wel alternatieven binnen handbereik zijn. Daarnaast wil ProRail het middel ook inzetten direct nadat er een overeenkomst is met belanghebbenden.

  • De NABO – zoals deze – is niet meer van deze tijd.

Een reactie plaatsen

css.php