Provincie Utrecht als succesvol praktijkvoorbeeld TCO bij CROW

Provincie Utrecht als succesvol praktijkvoorbeeld TCO bij CROW

Denken in termen van Total Cost of Ownership (TCO) heeft een belangrijke meerwaarde bij het vormgeven van de transitie naar volledig zero emissie busvervoer. In pilots, bij de voorbereiding van nieuwe concessies en bij bestaande concessies waarin (geleidelijk) zero emissie materieel instroomt, zoals bij de provincie Utrecht, bewijst het model haar waarde.

Dennis Straat, Gedeputeerde Provincie Utrecht: “Werken met het model en het uitwerken van deze vraag heeft voor ons concreet opgeleverd dat we nu een groot deel van de bussen gaan vervangen door zero emissie bussen en dat is een heel mooi resultaat. Een resultaat waarmee ik hoop dat we in Utrecht kunnen laten zien dat we echt een heel belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van het wagenpark, met name in de stad en de stedelijke regio.”

Het TCO-model Zero Emissie Bussen kan volgens CROW ondersteunen bij het creëren van gelijke kansen binnen nieuwe aanbestedingen, het vereenvoudigen van de dialoog tussen verschillende schakels in de ov- en energieketen. Het kan ook bestuurlijke afwegingen inzichtelijk maken. Victor Everhardt, Wethouder Gemeente Utrecht: “Als je dan iets op tafel krijgt, is dit nu de beste stap om te gaan zetten? Dan zal je partijen om de tafel treffen die dat hebben doorgemaakt, die dat ook begrijpen, waarmee je dus ook een stap zet in vertrouwen. Je hebt het namelijk samen gedaan.” Het succes wordt bereikt doordat het TCO-model de samenwerking in de gehele keten van vervoerders, producenten en overheden ondersteunt en de kosten en maatschappelijke baten in balans brengt.

  • Provincie Utrecht als succesvol praktijkvoorbeeld TCO bij CROW.

Een reactie plaatsen

css.php